قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران فراتر از تحریم های آمریکا/تحلیل
(last modified 1398-02-15T05:51:48+00:00 )
ثور 15, 1398 10:21 Asia/Kabul
  • قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران فراتر از تحریم های آمریکا/تحلیل

" بسیاری از گشایش‌های صنعت دفاعی ‌ایران در عرصه‌های گوناگون زمینی، دریایی، هوایی و الکترونیک در شرایط تحریم و نداشتن حداقل امکانات به دست آمده است."

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز شنبه با بیان این نکته به  تحریم های 40 ساله بخش دفاعی  اشاره کرد و افزود؛"مسئله تحریم فروش نفت و ایجاد تنگنای اقتصادی دسیسه‌ی دیگر آمریکا علیه ملت ایران است ؛اما این بار نیز توطئه‌های دشمنان با شکست مواجه خواهد شد."

ایران پس از پیروزی انقلاب به دلیل مواجه شدن با جنگ هشت ساله و تهدید روزافزون از سوی آمریکا ،  ارتقای قدرت دفاعی و بازداندگی نیروهای مسلح را در دستور کار قرار داد .  به اذعان مراکز پژوهشی و مطالعات راهبردی ؛ ایران در چارچوب این راهبرد استراتژیک ؛ قدرت بازدارندگی خود را متناسب با تهدید ها افزایش داده است  . از جمله این دستاوردها  می توان از ساخت  موشک های بالستیک،  زیردریایی های مجهز به اژدرهای مدرن، موشک های کروز ضدکشتی و موشک های کروز زمین پایه نام برد.

مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک (CSIS)، در گزارشی می نویسد ؛ ایران که همواره به عنوان قدرت نظامی منطقه در نظر گرفته می‌شود، اگرچه بنا به دلایلی برخلاف سایر همسایگان عرب خود ، امکان دستیابی به تسلیحات پیشرفته غربی را نداشته، اما پیشرفت زیادی در موشک‌های بالستیک و کروز و تسلیحات نامتقارنی که می‌توانند گستره‌ای به وسعت سراسر خلیج فارس، دریای عمان و دریای سرخ را تحت پوشش خود قرار دهند، داشته است.

براساس تجزیه و تحلیل دو موسسه تحقیقاتی کلیدی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) و موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) ، کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۷ مبلغی بین ۹۵ تا ۱۲۸ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی کردهاند. در حالی که ایران در مدت زمان مشابه ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار در این زمینه صرف کرده است. این تفاوت محدود به دهه‌های اخیر نیست. ضمن این که ایران از سال ۲۰۰۶ مورد تحریم‌های تسلیحاتی  و محدودیت‌های تسلیحاتی  قرار گرفته است.اما این تحریم ها مانع از افزایش قدرت بازدارندگی ایران نشده است . 

«گلوبال فایر پاور» Global Firepower، وب سایت رتبه بندی آنلاین نظامی،  در بررسی قدرت نظامی ۱۳۶ کشور جهان براساس بررسی ۵۰ فاکتور شامل پتانسیل جنگ‌های متعارف، نیروی انسانی، جغرافیایی و مالی، ایران را در رده ۱۳ قرار داده است .

تاکید تهران برقدرت بازدارندگی  و برخورداری از تجهیزات دفاعی را می‌توان درچارچوب استراتژی «دفاع پیشگیرانه» به عنوان راهکار دفاعی موثر ارزیابی کرد . این استراتژی به عنوان اهرمی برای مقابله  با دشمنان و جلوگیری از نفوذ آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.جمهوری اسلامی ایران هیچگاه  آغازگر جنگ  در منطقه و یا خارج از منطقه نبوده ؛ اما اگر مورد تهدید و حمله نظامی  قرار بگیرد با قدرت و با شدت از امنیت خود دفاع می کند.ایران در خصوص امنیت خود  تعارف ندارد و قطعا اگر تهدیدی متوجه ایران شود ،متجاوز و حامیان این تجاوز پاسخ سختی دریافت خواهند کرد .

تجربه نشان می دهد  مناقشات و جنگ های تحمیل شده بر منطقه  و اقداماتی که امریکا  در  جهت برهم زدن آرامش و روابط منطقه ای انجام می دهد به سود ملتهای منطقه نیست .

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در همین خصوص در گفت وگو با پایگاه خبری و تحلیلی "لوبلاگ" آمریکا که روزشنبه منتشر شد با هشدار به عربستان و امارات برای ترغیب واشنگتن به تقابل با ایران تاکید کرد: در صورت نزاع در منطقه، هیچ‌کس مصون نخواهد بود.

کلیدواژه