ثور 23, 1398 14:54 Asia/Kabul
  • جاده ابریشم، میراث مشترک ایران و کشورهای منطقه

رئیس موسسه فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: جاده ابریشم نمادی از گفت وگوی درون تمدنی و جزء میراث مشترک ایران و کشورهای منطقه است.

به گزارش ایرنا، «محمد مهدی مظاهری» روز دوشنبه در همایش بین المللی شاهنامه در گذر جاده ابریشم که به مدت سه روز در مشهد (شمال شرق ایران) برگزار می شود، افزود: با ثبت جهانی جاده ابریشم به عنوان میراث مشترک بشریت می توان از این نماد تاریخی برای توسعه گردشگری، احیای میراث تمدنی، تعاملات زبانی و تقویت زمینه های فرهنگی و اقتصادی بهره گرفت.

رئیس موسسه فرهنگی اکو تصریح کرد: تمرکز دیپلماسی فرهنگی کشورهای منطقه اکو باید بر حل اختلافات، گسترش بیشتر روابط فرهنگی، حفظ وحدت در جهت دستیابی به بالندگی در ابعاد گوناگون باشد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو پیشنهاد کرد: دولت های مسیر جاده ابریشم، تقویت روابط منطقه ای، افزایش تجارت درون منطقه ای و تسهیل در رفت و آمد اتباع کشورهای در مسیر این جاده را فراهم کنند تا از این طریق گردشگری توسعه یابد. 

موسسه فرهنگی اکو یک نهاد بین المللی است که با هدف تحکیم قرابت های فرهنگی، هنری، پژوهشی و ادبی میان کشورهای عضو با دیگر کشورها تاسیس شده است.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، 10 عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) هستند.

کلیدواژه