ثور 25, 1398 08:30 Asia/Kabul
  • بعیدی نژاد: زمان وعده‌های سیاسی اروپا به پایان رسیده است

سفیر ایران در بریتانیا تصمیم جدید تهران برای کاهش تعهدات برجامی اش را اقدامی "جدی" توصیف کرد و گفت: زمان وعده‌های سیاسی اروپایی ها به پایان رسیده و آنها برای حفظ برجام باید تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، "حمید بعیدی نژاد" روز سه‌شنبه در یک نشست با اشاره به خویشتن‌داری ایران پس از خروج غیرقانونی و بی مسئولانه آمریکا از برجام و نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد، تصمیم ایران برای کاهش برخی از تعهداتش در برجام، نه برای تضعیف برجام بلکه برای قوت بخشیدن به اجرای آن است.

سفیر ایران در بریتانیا گفت: متأسفانه اروپایی ها نتوانستند به تعهداتشان در قالب برجام جامعه عمل بپوشانند و این امر باعث شده که ایران ناچار شود اقدام جدیدی را اتخاذ کند.

بعیدی نژاد افزود، اگر طرف اروپایی ظرف 60 روز به تعهداتش عمل نکند و دوباره از قول و وعده‌های آینده صحبت کند، ایران اقدامات مرحله دوم خودش را به اجرا خواهد گذاشت.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه 8 می در سالگرد خروج امریکا از برجام  با اشاره به کوتاهی اروپا در جبران هزینه‌های این خروج اعلام کرد، ایران درچارچوب برجام دو تعهد خود را متوقف می‌ کند تا اروپایی‌ ها کوتاهی خود را در مدت 60 روز جبران کنند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه