تیر آمریکا علیه ایران در شورای امنیت به سنگ خورد
(last modified 1398-03-24T05:32:31+00:00 )
جوزا 24, 1398 10:02 Asia/Kabul
  •  تیر آمریکا علیه ایران در شورای امنیت به سنگ خورد

نشست اضطراری پنجشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان که با فشار آمریکا برگزار شد بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

به گزارش ایرنا، "منصور عیاد العتیبی" نماینده دائم کویت در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت در پایان این نشست که به صورت غیر علنی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه، اطلاعات اولیه این حادثه بیان شد.

"العتیبی" خاطرنشان کرد در این خصوص هیچ‌سند و شواهدی ارائه نشد و لازم است تحقیقات ادامه یابد.

رئیس دوره ای شورای امنیت درخصوص ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ایران پشت این حادثه بوده است نیز گفت: در این نشست نام هیچ کشوری برده نشده است.

"جاناتان کوهن" سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد که با دست خالی از این نمایش ساختگی خارج شده بود در جمع خبرنگاران اما با تکرار ادعای "مایک پمپئو" وزیر خارجه این کشور گفت: ایران پشت این حادثه قرار دارد.

"کوهن" افزود،  آمریکا به فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا عصر پنجشنبه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

"مایک پمپئو" در یک نشست خبری، جمهوری اسلامی ایران را به انجام اقدامات مخرب در منطقه متهم کرد و مدعی شد ایران تلاش می کند جریان  انتقال نفت از طریق تنگه هرمز را مختل کند.

آمریکایی ها از صبح روز پنجشنبه  تلاش خود را برای متهم جلوه دادن ایران در این حادثه آغاز کردند.

در این راستا، شبکه خبری سی‌بی‌اس صبح پنجشنبه به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا  "پنتاگون" اعلام کرد،  «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.

مقامات عربستانی  و اماراتی نیز ساعاتی پس از این حادثه، این خط آمریکایی ها را دنبال کردند.

صبح روز پنجشنبه دو نفتکش  "فرانت آلتر" که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر "اتانول" بارگیری کرده بود  و نیز "کوکوکا کوریجس"  که با پرچم پاناما از "الجبیل" عربستان به مقصد سنگاپور، محموله "متانول" حمل می‌کرد، در دریای عمان دچار حریق شدند.

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد این دو نفتکش حادثه‌دیده  حامل محموله های متعلق به این کشور بوده‌اند.

پس از وقوع حادثه حریق برای این دو نفت‌کش،  واحد جست‌وجو و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران بلافاصله وارد عمل شد و با نجات پرسنل و خدمه این دو کشتی آنها را جهت ارائه خدمات مناسب و درمانی به بندر جاسک (جنوب ایران) منتقل کرد.

در همین حال؛ "سید عباس موسوی" سخنگوی وزارت خارجه ایران از بروز حوادث مشکوک برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار "آبه شینزو" نخست وزیر این کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز نگرانی کرد و آن را خلاف جهت گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه دانست.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این حوادث را مشکوک خواند و بر طرح پیشنهادی ایران در خصوص تشکیل مجمع گفت وگوی منطقه‌ای تاکید کرد.

پیش از این هم  22 ثور 4 نفتکش در بندر "الفجیره" امارات دچار حادثه شده بودند.

آمریکا، امارات و عربستان طی روزهای گذشته تلاش کردند ایران را مسئول این حادثه نیز معرفی کنند  اما راه به جایی نبردند.

آمریکا، امارات، عربستان و  رژیم صهیونیستی مدت‌هاست تلاش می کنند با طرح ادعاهای دروغین علیه ایران، جبهه ای ضد ایرانی در سطح جهان تشکلیل دهند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی جبهه مقاومت،  نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور آمریکایی - صهیونیستی - سعودی در منطقه دارد.

 

کلیدواژه