ورود « حسن روحانی » به تاجیکستان
(last modified Sat, 15 Jun 2019 04:04:41 GMT )
جوزا 25, 1398 08:34 Asia/Kabul
  • ورود « حسن روحانی » به تاجیکستان

رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) قرقیزستان را به مقصد تاجیکستان ترک کرده بود، وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد .

به گزارش ایرنا ،«حسن روحانی» در دومین مرحله از سفر خود و به دعوت «امامعلی رحمان»همتای تاجیکستانی خود جمعه شب   وارد فرودگاه دوشنبه شد و از طرف «شکور جان ظهوراف» رئیس مجلس تاجیکستان مورد استقبال قرار گرفت .

رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز شنبه در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) شرکت و سخنرانی کند.

روحانی پیش از عزیمت به تاجیکستان در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای که در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، سخنرانی و مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی بیان کرد .

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی درآسیا (سیکا) در اکتبر‫ ۱۹۹۲‬ میلادی از طرف «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

در حال حاضر سیکا ۲۲ عضو دارد و دربرگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

کلیدواژه