سرطان 03, 1398 18:24 Asia/Kabul
  • ظریف: اروپایی‌ها توان و اراده لازم را برای اجرای تعهداتشان در برجام ندارند

وزیر امور خارجه ایران گفت: تاخیر دوباره اروپایی‌ها در راه‌اندازی اینستکس(سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران) نشان می دهد آنان توان و اراده لازم را برای اجرای تعهداتشان در برجام ندارند.

«محمدجواد ظریف» روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه خیریه عکاسی کارکنان وزارت امور خارجه ایران تحت عنوان «فوتو دیپلمات، نگاه جهانی - هنر ایرانی» در تهران، در جمع خبرنگاران افزود: اینستکس یک گام مقدماتی بود که حتی اگر بصورت کامل اجرا می‌شد، تنها گوشه‌ای از اقدامات اروپا را که در برجام تعهد کردند در بر می گرفت.

ظریف با بیان اینکه تاخیر مجدد اروپایی ها در اجرای اینستکس سبب می شود ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام، تعهدات خود را کاهش دهد تصریح کرد: اروپایی‌ها هر وقت باور کنند که باید برای حفظ امنیت خود هزینه کنند و به اجرای تعهداتشان بپردازند، ایران نیز متقابلا در تصمیمات خود تجدیدنظر می کند.

وزیر امور خارجه ایران درباره معامله قرن نیز اظهار کرد: قدس فروشی نیست و فلسطینی‌ها هم حاضر نیستند سرزمینشان، عزتشان و میراث گذشتگانشان را به فروش برسانند لذا اقدام آمریکا در اجرای طرح معامله قرن جز کینه و نفرت مردم منطقه از این کشور، حاصل دیگری نخواهد شد.

ظریف همچنین با اشاره به اقدام نیروهای مسلح ایران در سرنگون کردن پهپاد جاسوسی آمریکا، این اقدام را غرورآفرین خواند و تاکید کرد: تمامیت ارضی ایران موضوعی قابل مذاکره نیست و خدشه به سرزمین ایران توسط هر کسی با شدیدترین واکنش مواجه خواهد شد.

 

کلیدواژه