سرطان 10, 1398 08:14 Asia/Kabul
  • نماینده ایران در سازمان ملل: تحت فشار مذاکره نمی‌کنیم

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: تازمانی که فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داشته باشد، تهران مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، "مجید تخت روانچی" ، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در گفت‌ وگو با شبکه آمریکایی "سی‌.ان‌.ان" افزود:  واشنگتن باید از تصمیم اشتباهش مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای برگردد و ایران در شرایط فشار و تهدید هیچگاه مذاکره نمی‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش در پاسخ به تعلل طرف‌های مقابل نیز گفت : جمهوری اسلامی تعهدات خود را نقض نمی‌کند و بر اساس بندهای مندرج در توافق هسته‌ای و نیز بدعهدی اروپایی ها، این حق را دارد که تعهدات خود را کاهش دهد .

تخت روانچی درباره راه‌اندازی مکانیزم تبادل مالی اروپا و ایران موسوم به "اینستکس" هم گفت: زمان رو به اتمام است، راه‌اندازی مکانیزم اروپایی‌ها بیش از یک سال زمان برده است، اروپا باید عجله و هزینه کند، در غیر این صورت ، این ساز وکار بی‌فایده خواهد بود. 

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین گفت: جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد تنش و درگیری در منطقه نیست اما هیچگاه زیر فشار سر خم نخواهد کرد.

اروپا در مذاکرات با ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های هسته ای، متعهد شد ساز و کار مالی ویژه ای برای بی‌اثر کردن تحریم‌‌های آمریکا ضد ایران ارائه کند.

سرانجام اروپا 31 ژانویه پس از ماه‌ها، رسما راه‌اندازی "اینستکس" را اعلام کرد؛ اما این کانال مالی هنوز در عمل اجرایی نشده است.

کلیدواژه