واکنش ها به افزایش اورانیوم غنی شده از سوی ایران
(last modified 1398-04-11T03:44:29+00:00 )
سرطان 11, 1398 08:14 Asia/Kabul
  •  واکنش ها به افزایش اورانیوم غنی شده از سوی ایران

با وجود گذشت یکسال از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و ادامه بدعهدی طرف های غربی در اجرای این برنامه، اقدام دیرهنگام ایران درباره افزایش سطح اورانیوم غنی شده با واکنش طرف های غربی و بین المللی روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کاخ سفید در واکنش به تصمیمات هسته ای جدید ایران بویژه افزایش اورانیوم غنی شده، با صدور بیانیه ای پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" را خواستار شد.

کاخ سفید در این بیانیه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام مدعی شد که اقدامات اخیر ایران ناقض برجام است.

مایا کوتسیانچیچ (Maja Kocijancic) سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم عصر دوشنبه گفت، اتحادیه اروپا از ایران می خواهد «تا این اقدام را به حالت قبل برگرداند.»

وی تاکید کرد، «تا زمانی که ایران به اجرای کامل تعهداتش در توافق هسته ای ادامه دهد، اروپا نیز به طور کامل به آن متعهد باقی می ماند.»

اظهارات سخنگوی موگرینی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام درحالی است که آژانس انرژی هسته ای به دفعات بر پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید کرده است اما در طرف های غربی برای اعطای امتیازات برجام به ایران همچنان سیاست اتلاف وقت را در پیش گرفته اند.

سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده گفت: این نهاد همواره بر حفظ برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی تاکید کرده و از همه طرف‌ها خواسته است تا در اجرای آن همکاری کنند اما یکجانبه گرایی آمریکا و خروج از این توافق، به طور عملی، سازوکارهای بین المللی را ناکارآمد کرده است.

در همین حال  "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تاکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نتیجه اقدامات امریکا در وضع تحریم‌ها علیه صادرات اورانیوم غنی شده ایران است.

"سرگئی ریابکوف"، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «عبور ایران از مرز 300 کیلویی ذخایر اورانیوم در برجام مجاز شمرده شده و تعجب‌آور نیست.»

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران عصر دوشنبه با اشاره به بدعهدی اروپایی ها در اجرای تعهدات برجامی خود اعلام کرد که ایران براساس بند 36 توافق هسته ای از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده اما این اقدام به معنی نقض برجام نیست.

در 14 ماهی که از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها می گذرد، دبیرکل سازمان ملل متحد تنها یک رویکرد شعاری به این مساله داشته است و در عمل کوچک‌ترین اقدامی برای پاسخگو نگهداشتن آمریکا برای نقض صریح قطعنامه شورای امنیت به عمل نیاورده است.

کلیدواژه