سرطان 12, 1398 08:25 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: غنی سازی اورانیوم حق انکارناپذیر ایران است

نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، سه شنبه شب در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد تاکید کرد غنی سازی اورانیوم حق انکارناپذیر ایران است.

به گزارش ایرنا،  "کاظم غریب آبادی" در توییتر ضمن تاکید بر حق انکار ناپذیر ایران برای غنی سازی اورانیوم تصریح کرد این حق توسط هیچ کشوری اعطاء نمی‌شود که بعداً آن را پس بگیرد.

"غریب آبادی" در این توییت به نقل قولی از"باراک اوباما" رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد که گفته بود، برچیدن برنامه هسته‌ای ایران، جزء رویاهای دست نیافتنی آمریکایی ها است.

مقامات آمریکا از جمله "مایک پمپئو" وزیر خارجه این کشور روز سه شنبه در واکنش به افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، در اظهاراتی مغایر با حقوق بین الملل و مفاد برجام اعلام کردند، ایران در هیچ سطحی نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

"محمد جواد ظریف" وزیرخارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به بدعهدی اروپایی ها در قبال برجام گفت: ایران بر اساس بند 36 برجام، از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است.

ایران 8 می 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند. ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده است تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های جدیدی در جهت کاهش تعهداتش به برجام برخواهد داشت.

عدم پایبندی به سقف 300 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 3/67 درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز دوشنبه رسما عملی شد.

 

کلیدواژه