سرطان 13, 1398 08:35 Asia/Kabul
  • شمخانی: اروپایی ها آزمون سختی برای دفاع از هویت و امنیت خود دارند

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، میدان مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا را میدانی سخت و خطیر برای آزمایش اراده اروپا در حوزه دفاع از هویت و امنیت شکننده خود دانست.

«علی شمخانی» روز چهارشنبه در آستانه اجرای فاز دوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، در یادداشتی در خبرگزاری تسنیم نوشت: استفاده غیرقانونی آمریکا از ابزار تحریم علیه ایران، مصداق روشنی از اقدام تروریستی است.

شمخانی، خروج آمریکا از برجام و دیگر معاهده های مهم بین المللی را تهدیدی برای امنیت ملی کشورها و امنیت جهانی دانست و خاطرنشان کرد، تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، اروپا و سایر کشورهای عضو این توافقنامه چند جانبه را که مدعی بازیگری در مناسبات جهانی هستند، هدف گرفته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: اروپا تاکنون با وجود تحقیر شدن از سوی آمریکا و قرار گرفتن در برابر اثرات مخرب یکجانبه گرایی واشنگتن، عملا بازیگری دست چندم و منفعل بوده و نتوانسته در جایگاه یک قطب متحد و تاثیرگذار بر مناسبات بین المللی ایفای نقش کند.

شمخانی تصریح کرد، درصورتی که «دونالد ترامپ» باعث حذف اروپا از تاثیرگذاری بر معادلات جهانی شود، دلیلی وجود ندارد که روسای جمهور آینده آمریکا از ثمرات آن برای حداکثرسازی منافع این کشور در قبال اروپای ضعیف شده، بهره نبرند.

شمخانی خاطرنشان کرد، با ادامه این روند احتمال به قدرت رسیدن جریان های افراطی جدید برای جبران شرایط تحقیرآمیز کنونی و بازیابی هویت و استقلال از دست رفته اروپا بسیار قابل پیش بینی است، لذا مسئولیت شکل گیری چالش های ساختاری و امنیتی آتی در اروپا مستقیما برعهده رهبران فعلی آن خواهد بود.

کلیدواژه