سرطان 14, 1398 10:14 Asia/Kabul
  •  اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی معادل با

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی را "راهزنی دریایی" خواند.

به گزارش ایرنا، در پی توقیف غیر قانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه "جبل الطارق" توسط نیروی دریایی انگلیس، سفیر این کشور در تهران، عصر پنجشنبه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

رئیس اداره سوم غرب اروپا وزارت خارجه ایران در جریان این احضار، با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

رئیس اداره سوم غرب اروپا وزارت خارجه ایران  با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانست و گفت: آن کشور حق ندارد تحریم های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید.

رئیس اداره سوم غرب اروپا وزارت خارجه ایران افزود، این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت و تاکید شد، جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوقش استفاده خواهد کرد.

سفیر انگلیس در تهران نیز در جریان این اظهار با اعلام اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل می‌کند، تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.

آمریکا ادعا کرده است این  نفتکش در حال حمل نفت خام برای سوریه بوده است.

"جوزف بورل" Josep Borrell وزیر خارجه اسپانیا عصر پنجشنبه اعلام کرد، توقیف نفتکش ایرانی در منطقه آبی تحت حاکمیت اسپانیا انجام شده است. 

شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز روز پنجشنبه به نقل از یک منبع اسپانیایی اعلام کرد، توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، در پی درخواست آمریکا از انگلیس در "جبل الطارق" صورت گرفته است.

 

 

کلیدواژه