سرطان 19, 1398 15:36 Asia/Kabul
  •  شمخانی: برنامه کاهش تعهدات هسته‌ای، راهبرد غیرقابل تغییر ایران است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیر قابل تغییر ایران برشمرد و گفت: این اقدام در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه می یابد.

به گزارش ایرنا؛ «علی شمخانی» روز چهارشنبه در دیدار «امانوئل بون»مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه در تهران، با انتقاد از ‌عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهداتشان در برجام افزود: زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده و تصمیم قاطع ایران، اجرای تعهدات، متناسب با اقدام طرف‌های دیگر است.

شمخانی، فشار حداکثری آمریکا به ایران را راهبردی شکست خورده دانست و تصریح کرد: ایران در عمل اثبات کرده است که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنش‌ها و چالش‌های مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی‌توان با زبان زور سخن گفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خاطرنشان کرد: آمریکا امروز استقلال اروپا را به گروگان گرفته است و کشورهای اتحادیه اروپا باید برای دفاع از هویت و استقلال خود در برابر یک جانبه‌گرایی آمریکا بایستند.

«امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت که به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ و حامل هیچ گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیست.

بون با تاکید بر آگاهی فرانسه از قدرت ایستادگی ایران در برابر فشارهای مختلف که طی 40 سال گذشته و عبور از تحریم‌های مختلف به اثبات رسیده است افزود: با وجود اقدامات آمریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران طی 20 سال گذشته در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته است.

مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: با توجه به نقش و اثرگذاری غیر قابل انکار ایران در منطقه، پاریس علاقمند به تداوم گفت‌وگو و همکاری با تهران برای مدیریت بحران‌های جاری در سوریه، یمن، عراق و لبنان است.

 

کلیدواژه