روحانی: مناسبات همه جانبه تهران – بغداد روبه گسترش است
(last modified 1398-05-01T03:48:29+00:00 )
اسد 01, 1398 08:18 Asia/Kabul
  •  روحانی: مناسبات همه جانبه تهران – بغداد روبه گسترش است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: گام‌های تأثیرگذار در گسترش روزافزون مناسبات همه جانبه تهران – بغداد همچنان ادامه خواهد داشت.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه در نشست هیأت‌های عالیرتبه عراق به ریاست "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق در تهران، توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق را در شرایط فعلی حائز اهمیت خواند و افزود: در شرایطی که هنوز در منطقه ثبات و امنیت لازم به وجود نیامده، توسعه همکاری‌ها و روابط همه جانبه تهران – بغداد مطمئناً در گسترش و افزایش امنیت و ثبات منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشورها نبوده و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود، گفت: ایران در طول تاریخ اصلی ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است، گفت: ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز که عصر روز دوشنبه در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشور عراق به ایران سفر کرده، در این نشست گفت: احساس برادری، دوستی و اخوت ایران و عراق نسبت به یکدیگر متقابل است.

نخست وزیر عراق سفر روحانی به این کشور را تاریخی و نقطه عطفی در روابط تهران – بغداد دانست و با اشاره به توافقات مهمی که در جریان این سفر بین دو کشور منعقد شد، افزود: مسئولان دو کشور در اجرای این توافقات اهتمام و جدیت خوبی دارند و عراق متعهد به اجرای توافقات خود در قبال ایران است.

عبدالمهدی با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در بخش‌های مختلف، گفت: باید تلاش کنیم تا با توسعه مناسبات فیمابین و تلاش در جهت تسریع در اجرای توافقات منافع دو ملت را تأمین و از آن حفاظت کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به برخی توطئه  ها برای افزایش تنش‌ها در منطقه، ادامه داد: عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نبوده و نخواهد بود.

پیش از این دیدار، وزرای دو کشور نیز در دیدارهای جداگانه آخرین روند همکاری ها و اجرای توافقات فیمابین را بررسی کردند.

 

کلیدواژه