روحانی: حضور نیروهای خارجی عامل اصلی تنش در منطقه است
(last modified 1398-05-06T10:02:48+00:00 )
اسد 06, 1398 14:32 Asia/Kabul
  • روحانی: حضور نیروهای خارجی عامل اصلی تنش در منطقه است

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود.

«حسن روحانی» روز یکشنبه در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان در تهران، با بیان اینکه ایران و عمان مسئولیت اصلی تأمین امنیت در منطقه تنگه هرمز را بر عهده دارند، گفت: ایران همواره تلاش می‌کند تا دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیری امن و مطمئن برای کشتیرانی آزاد بین‌المللی باشد.

رئیس جمهوری ایران، بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به این کشور و تلاش برای توقف کشتار مردم بی‌گناه یمن را از موضوعات حائز اهمیت در تعاملات منطقه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: تجاوز رژیم صهیونیستی، کشتار و آواره کردن مردم فلسطین، تخریب خانه‌های فلسطینیان و برنامه‌ریزی‌های خطرناک برای آینده فلسطین، تحت عنوان معامله قرن، نگران‌کننده است.

روحانی، با اشاره به اینکه ایران در هیچ دوره‌ای آغازگر تنش با دیگران نبوده و نخواهد بود، گفت: تنش‌های امروز منطقه، ریشه در خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام و تصورات واهی دولت این کشور دارد.

رئیس جمهوری ایران همچنین اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق را غیرقانونی خواند و تاکید کرد: ایران همچنان با قدرت برابرهرگونه تخطی از مقررات که امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر بیندازد، خواهد ایستاد. 

«یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار روابط ایران و عمان را دوستانه و برادرانه دانست و گفت: امروز منطقه در حال گذر از بحران‌های ساختگی و نیابتی بوده و مطمئناً ایجاد امنیت پایدار و حقیقی در منطقه بدون حضور ایران، امکان‌پذیر نخواهد بود.

کلیدواژه