تاکید ایران ، روسیه ترکیه بر حل بحران سوریه از طریق گفتگو
(last modified 1398-05-14T03:49:43+00:00 )
اسد 14, 1398 08:19 Asia/Kabul
  • تاکید ایران ، روسیه ترکیه بر حل بحران سوریه از طریق گفتگو

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه مشترک پایانی سیزدهمین نشست روند آستانه در شهر نورسلطان (پایتخت قزاقستان) تاکید کردند ، حل بحران بحران سوریه ، هیچ راه حل نظامی ندارد .

به گزارش بامداد روز دوشنبه ایرنا ، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی روند آستانه در نورسلطان پایتخت قزاقستان با تاکید بر این مهم که منازعه سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد، وضعیت در شمال شرق سوریه را مورد بررسی قرار داده و اعلام کردند،  امنیت و ثبات بلند مدت در این منطقه تنها از طریق احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور قابل دستیابی است.

در متن کامل بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه که یکشنبه شب در پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه ایران منتشر شد، آمده است ،  جمهوری اسلامی ایران،  روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین فرمت آستانه، تعهد قوی خود را به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی  سوریه و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد مورد تاکید مجدد قرار دادند.

نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، وضعیت در ناحیه کاهش تنش ادلب سوریه را به طور مفصل مورد بررسی قرار دادند، و بر ضرورت برقراری آرامش میدانی از طریق اجرای کامل تمامی توافقات مربوط به ادلب بویژه تفاهم نامه مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ تاکید کردند.

نمایندگان این کشورها همچنین ، عزم جدی برای نابودی نهایی گروه تروریستی داعش، جبهه النصره و دیگر گروهای تروریستی در سوریه را خواستار شدند .

سیزدهمین نشست روند آستانه روزهای یکم و دوم اوت به مدت دو  روز با حضور هیأ‌ت‌های مذاکره‌کننده ایران، روسیه و ترکیه (کشورهای ضامن روند آستانه) و با حضور نمایندگانی از دولت سوریه و معارضان این کشور در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزارشد .

چهاردهمین نشست روند آستانه نیز قرار است اکتبرآینده برگزار شود.

این مذاکرات  از ژانویه 2017 با ابتکار ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است .

کلیدواژه