سنبله 13, 1398 14:03 Asia/Kabul
  • روحانی: ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مذاکرات با اروپا، هنوز به توافق نهایی نرسیده است، گفت: در همین چارچوب، ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و بر مبنای آن عمل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، روند مذاکرات میان ایران با طرف‌های برجام را رو به جلو خواند و افزود: با این وجود بعید است توافق نهایی با طرف‌های برجام تا فردا (پنجشنبه) حاصل شود و گام سوم کاهش تعهدات ایران طی امروز و فردا اعلام می‌شود.

روحانی صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج آمریکا از برجام، هوشمندانه خواند و تصریح کرد: گام سوم کاهش تعهدات ایران، فوق‌العاده مهم است و مهم‌ترین گامی است که جمهوری اسلامی ایران برمی‌دارد و با دستوری که صادر خواهد شد، سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

رئیس جمهوری ایران افزود: ضمن این که تهران گام سوم را برمی‌دارد، 2 ماه دیگر به طرف‌های برجام فرصت می‌دهد و اگر توافقی حاصل شد باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.

روحانی همچنین در بخشی از سخنان خود تندروهای آمریکا، رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمی‌خواهند بین ایران و آمریکا رابطه‌ای عادلانه و درست برقرار باشد و علت خروج آمریکا از برجام را تسلط این 3 گروه بر کاخ سفید دانست.

جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398، بخشی از تعهدات خود را با استناد به بندهای 26 و 36 توافقنامه برجام تعلیق کرد. ایران هفتم ژوئیه نیز فرایند عبور از سطح غنی سازی 3.67 درصد را آغاز کرد.

ایران همچنین اعلام کرد، در صورت ادامه بی‌‌تحرکی برجامی اروپایی‌ها، از 6 سپتامبر گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرا می کند.

 

کلیدواژه