بازداشت پژوهشگر ایرانی؛ نقض رویه‌های بین المللی
(last modified Wed, 11 Sep 2019 08:30:28 GMT )
سنبله 20, 1398 13:00 Asia/Kabul
  • بازداشت پژوهشگر ایرانی؛ نقض رویه‌های بین المللی

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران با محکوم کردن اقدام آمریکا در بازداشت غیرقانونی «مسعود سلیمانی» دانشمند ایرانی، خواستار پیگیری این موضوع از سوی مجامع علمی و دستگاه‌های مسئول شد.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه بازداشت «مسعود سلیمانی» پژوهشگر ایرانی از سوی آمریکا، مصداق بارز نقض رویه‌های بین المللی از جمله منع بازداشت خودسرانه است، اعلام کرد: دولت آمریکا با اتهام نقض تحریم به این دانشمند برجسته و با زیر پا گذاشتن پروتکل­‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، مدام زمان برگزاری دادگاه «مسعود سلیمانی» را به تعویق می‌‌اندازد.

در این بیانیه با اشاره به سکوت نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان صلیب سرخ و انجمن هماتولوژی اروپا درخصوص بازداشت دانشمند ایرانی، تاکید شده است: ضرورت دارد، تمامی طرفداران حقیقی حقوق بشر و عدالت‌خواهان جهان، درخصوص این نقض آشکار حقوق انسانی اعتراض خود را اعلام کنند.

«مسعود سلیمانی» یکی از 100 دانشمند برتر جهان به لحاظ استنادهای علمی است که با دعوت رسمی موسسه مایوکلینیک Mayo Clinic (از موسسات مشهور علمی در آمریکا و جهان) در اکتبر 2018 به صورت قانونی و با روادید رسمی تحقیقاتی وارد آمریکا شد و در بدو ورود بدون انجام محاکمه و در شرایط غیرانسانی و سخت، هم بند با مجرمان و قاچاقچیان مواد مخدر و اراذل و اوباش خیابانی، بازداشت شده در حبس به سر می‌برد.

مادر این دانشمند ایرانی که پس از شنیدن خبر بازداشت فرزندش از سوی ماموران امنیتی رژیم آمریکا به کما رفته بود، اخیراً جان خود را از دست داد.

کلیدواژه