سنبله 26, 1398 08:21 Asia/Kabul
  •  ادامه فرافکنی عربستان علیه ایران

وزارت خارجه عربستان دوشنبه شب در ادامه سریال‌ اتهام‌ زنی ریاض علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای مدعی شد حمله به تاسیسات نفتی عربستان با استفاده از تسلیحات ایرانی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزارت خارجه عربستان در این بیانیه، حمله پهپادی یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان را حمله به جریان جهانی نفت توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز شنبه شب بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان معرفی کرده بود.

"مایک پمپئو" در توییتر با تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد، تهران پشت عملیات پهپادی یمنی ها علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است.

یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن روز شنبه در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی در یمن، با 10 فروند پهپاد بومی،  پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته شرکت ملی نفت عربستان "آرامکو"  را هدف قرار داد.

پس از این عملیات، "یحیی السریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن  در بیانیه ای تصریح کرد، عملیات مذکور در چارچوب حق طبیعی و مشروع یمنی ها در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن صورت گرفته است.

عربستان به همراه آمریکا و امارات  در ماه های اخیر تلاش های فراوانی کرده اند، جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کنند.

مقامات یمنی اما بارها تاکید کرده اند قدرت دفاعی ارتش این کشور کاملا بومی و با وجود محاصره همه جانبه یمن توسط رژیم سعودی روز به روز در حال افزایش است.

عربستان با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور  کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

 

کلیدواژه