نامه دانشگاهیان ایران به دانشگاهیان انگلیس؛ اقدام ملکه را واکاوی کنید
(last modified 1398-06-30T06:56:33+00:00 )
سنبله 30, 1398 11:26 Asia/Kabul
  • نامه دانشگاهیان ایران به دانشگاهیان انگلیس؛ اقدام ملکه را واکاوی کنید

جمعی از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی ایران در نامه ای به دانشگاهیان و نخبگان انگلیس، واکاوی اقدام ملکه در پذیرش درخواست دولت تازه‌کار انگلیس برای تعلیق مجلس این کشور را خواستار شدند.

ملکه انگلیس چندی پیش پیشنهاد «بوریس جانسون» نخست‌ وزیر این کشور را برای تعلیق پارلمان تا 14 اکتبر، زمان بازگشت نمایندگان از مرخصی، تأیید کرد.
بدین ترتیب نمایندگان پارلمان انگلیس برای گذراندن هرگونه مصوبه بازدارنده دولت از برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، زمان کافی نخواهند داشت.
جانسون وعده داده است تا بریتانیا را 31 اکتبر با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا، از آن خارج کند.
به گزارش روز شنبه خبرگزاری صدا و سیما، در نامه دانشگاهیان ایران به دانشگاهیان انگلیس آمده است: این اقدام در حالی انجام شده است که حدود دو ماه قبل، اکثریت نمایندگان "منتخب" مردم در پارلمان انگلیس به طرح تعلیق پارلمان رأی منفی داده بودند، اما ملکه انگلیس به‌عنوان مقامی "انتصابی" و "موروثی"، با پذیرش درخواست دولت تازه‌کار برای تعلیق پارلمان این کشور به مدت پنج هفته، زمینه‌ساز تعطیلی موقت پارلمان شد.
این نامه می افزاید: کمتر کسی در دنیای مدرن می‌توانست باور کند یکی از کانون های ادعایی دموکراسی، خانه دموکراسی را خراب کند.
در ادامه این نامه آمده است: دموکراسی ادعایی غرب بدون برقراری پارلمان منتخب، از حیث عقلی و علمی و تاریخی قابل فهم نیست.
استادان دانشگاه ها و مراکز علمی ایران تاکید کردند: این واقعه کم‌نظیر از جهات گوناگون قابل واکاوی است و انتقادات متعددی از جهت حقوق اساسی و ارزش‌های ادعایی دموکراتیک بر این اقدام وارد است.
استادان دانشگاه ها و مراکز علمی ایران، گسترش روزافزون روح آزادیخواهی حق طلبانه و عدالت را در انگلیس خواستار شدند.

کلیدواژه