روحانی: اروپایی‌ها ثابت کردند توانایی برای پرداخت هزینه ندارند
(last modified 1398-07-05T06:51:10+00:00 )
میزان 05, 1398 11:21 Asia/Kabul
  •  روحانی: اروپایی‌ها ثابت کردند توانایی برای پرداخت هزینه ندارند

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: اروپایی‌ها هنوز به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و ثابت کردند توانایی یا تمایلی برای پرداخت هزینه ندارند.

"حسن روحانی" عصر پنجشنبه به وقت محلی نیویورک در نشست خبری تصریح کرد: ایران با گروه چهار به علاوه یک در نیویورک نشست برگزار کرد و اعضای این گروه قول دادند تضمین‌هایی برای ادامه توافق هسته‌ای ارائه کنند.

روحانی اظهار کرد: در برخی موارد در مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی موفقیت‌هایی حاصل شد و در برخی از موارد همچنان باید موضوع را دنبال کرد تا به ثمر برسد؛ یعنی برخی از تلاش‌ها به نتیجه نهایی نرسید.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه امکان ندارد اروپا بخواهد در برجام بماند، اما فقط ایران هزینه بدهد، گفت: مذاکره ایران با طرف‌های برجام ادامه می‌یابد اما اگر به تعهداتشان عمل نکنند کاهش تعهدهای برجامی ایران ادامه می‌یابد.

روحانی با اشاره به فشار حداکثری آمریکا ضد ملت ایران هم خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواست با تحریم ملت را از دولت ایران جدا کند اما نتوانست؛ دونالد ترامپ شیوه‌ای را انتخاب کرد که هر روز تنفر افکار عمومی ایران از او بیشتر شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تصریح کرد: شرط مذاکره با آمریکا این است تمام تحریم‌ها را بردارد و به سیاست فشار حداکثری پایان دهد، اگر آمریکا پیش شرط‌های غلط را بردارد امکان مذاکره وجود دارد.

روحانی در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ در رابطه با صدور روادید برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل محدودیت اعمال کرده است، خاطرنشان کرد: سفر هیات ایرانی به آمریکا و نیویورک به‌خاطر حضور در مجمع سازمان ملل است و آمریکا حق ندارد رفت و آمد مقامات کشورها را در سازمان ملل محدود کند.

روحانی تاکید کرد: سازمان ملل به عنوان خانه همه دولت‌ها و ملت‌های جهان است؛ اینجا خانه صلح و ارتباط با یکدیگر است؛ آمریکا نباید از میزبانی‌اش سوء استفاده کند و به کسی که علاقه دارد روادید دهد.

رئیس جمهوری ایران همچنین درباره درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران در زمینه برنامه موشکی تاکید کرد: آمریکا در بحث موشکی وارد نشود، بدهکار می‌شود؛ فروش سلاح‌های آمریکایی در منطقه، عدم توازن در منطقه ساخته است.

رئیس جمهوری ایران همچنین درباره ادعای مطرح شده ضد ایران برای نقش داشتن در ماجرای حمله به پالایشگاه آرامکو عربستان خاطرنشان کرد: امروز یک جنگ خونینی در منطقه وجود دارد؛ جنگ بی‌ثمر و غلطی به نام تجاوز به یمن و مردم یمن هم حق دفاع مشروع داشته و باید از خودشان دفاع کنند.

روحانی تاکید کرد: همه دنیا می‌دانند که نیروهای یمنی و ارتش یمن دارای هم موشک‌های بُرد بلند و هم دارای پهپاد است و اینها بارها به مناطقی از عربستان و امارات حمله کردند.

رئیس جمهوری ایران گفت: آنهایی که به دیگران اتهام می‌زنند، باید سند و مدرک خودشان را ارایه کنند؛ اگر این تهاجم از سمت جنوب نبوده و از شمال، شرق و یا غرب بوده آن کسی که ادعایی دارد باید مدارک ادعای خودش را روشن کند.

روحانی افزود: به آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که مداوم به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن اسلحه می‌دهند، توصیه می‌شود ارسال اسلحه را متوقف کنند و به عربستان و امارات برای صلح فشار بیاورند.

کلیدواژه