میزان 07, 1398 09:09 Asia/Kabul

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تهران هیچگاه اقتصاد و آینده مردم ایران را در گروه دیدار نمایشی با ترامپ قرار نخواهد داد، تصریح کرد همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اگر آمریکایی می‌خواهند با ایران مذاکره کنند باید به تعهداتشان بازگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" عصر شنبه در پایان سفر 9 روزه خود به نیویورک در جمع خبرنگاران تصریح کرد ایران هیچگاه با یک کشور عهدشکن مذاکره نخواهد کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره روابط ایران و عربستان  و طرح ابتکار "صلح هرمز" اظهار داشت، طرح "ابتکار صلح هرمز"، بهترین فرصت برای پیوستن عربستان به "ائتلاف امید" است.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران همیشه خواهان سربلندی همسایگانش بوده است افزود، تهران همواره به همسایگان خود به عنوان برادرانی که تا پایان تاریخ همسایه ایران هستند، می نگرد نه به عنوان موجوداتی که فقط برای دوشیدن می توانند قابل استفاده باشند.

وزیر خارجه ایران به کمک های ایران به کویت در زمان تجاوز رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق به آن کشور و همچنین کمک های تهران به قطر در زمان محاصره این کشور از سوی عربستان و متحدانش اشاره کرد و اظهار داشت ایران هیچگاه همسایگانش را رها نکرده و نخواهد کرد.

"حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن تبیین مواضع منطقه ای و بین المللی ایران، طرح صلح منطقه ای با عنوان "ابتکار صلح هرمز" یا "ائتلاف امید" را ارائه کرد.

ارتقای همبستگی، تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز، همکاری بین کشورهای منطقه،  احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی و حصول اطمینان از امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت از جمله اهداف "ابتکار صلح هرمز" است.

 

کلیدواژه