میزان 26, 1398 15:10 Asia/Kabul
  • اربعین حسینی (ع) تسلیت باد

چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) ، از اهل بیت پاک رسول گرامی اسلام (ص) و یارانش،در بیستم صفر سال 61 هجری قمری گرامی داشته شد.

در دهمین روز از ماه محرم سال 61 هجری قمری، امام حسین (ع) به همراه 72 نفر از یاران با ایمان و وفادار خویش در برابر سپاه یزید قرار گرفتند و در یک رویارویی نابرابر، مظلومانه به شهادت رسیدند و خاندان آن حضرت نیز اسیر شدند.

هر سال چهل روز پس از سالگرد این واقعه، در مراسم بزرگداشتی به نام اربعین (به معنی چهلم) ، بار دیگر خاطره حماسه عاشورا در یادها زنده می شود و مقام والای ایثار و شهادت امام حسین (ع) در راه احیای معارف بلند اسلام و سیره پیامبر(ص) ، گرامی داشته می شود.

همچنین بنابر روایتی مقارن با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) ، سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان ، کاروان اهل بیت پیامبر(ص ) پس از افشای ماهیت ضداسلامی یزید و حقانیت قیام امام حسین (ع) ، به سرزمین کربلا رسید. بنابر همین روایت، خاندان امام حسین (ع) در آنجا با صحابی بزرگ پیامبر ، جابربن عبدالله انصاری و عده ای دیگر از یاران امام (ع) مواجه شدند که برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند و با سوز و گدازی حسرتبار، یاد آن امام شهید را گرامی داشتند.

کلیدواژه