فرستاده ویژه آمریکا: ایران در حل و فصل مناقشه یمن نقش دارد
(last modified 1399-11-29T11:01:42+00:00 )
دلو 29, 1399 15:31 Asia/Kabul
  • فرستاده ویژه آمریکا: ایران در حل و فصل مناقشه یمن نقش دارد
    فرستاده ویژه آمریکا: ایران در حل و فصل مناقشه یمن نقش دارد

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن بر اهمیت نقش ایران برای کمک به حل بحران یمن، تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه تارنمای هیل، "تیموتی لندرکینگ" فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، در حاشیه کنفرانس خبری سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور از کشورهای اثرگذار در تحولات منطقه از جمله ایران خواست تا برای کمک به بحران یمن، «نهایت سعی خود» را بکار گیرد.

این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به کشتار مردم یمن و بروز یکی از بزرگترین فجایع انسانی در این کشور به دست عربستان سعودی و حمایت آمریکا و برخی هم پیمانان غربی آن از ریاض ، ایران را به حمایت مالی، آموزشی و تدارکاتی از نیروهای انصارلله یمن در حمله به اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متهم کرد.

این مقام آمریکایی با پرهیز از اظهار نظر در مورد لزوم گفت و گوی آمریکا با ایران در مورد پایان دادن به مناقشات یمن گفت که با مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در مورد سفر اخیرش به تهران گفت و گو کرده است.

لندرکینگ همچنین با محکوم ساختن حملات اخیر  به فرودگاه بین المللی ابها، خواهان توقف اینگونه حملات شد.

عربستان با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور  کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از هفده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

 

کلیدواژه