گزارش خبری؛ بازتاب عضویت مجدد عربستان در شورای حقوق بشر
(last modified Sat, 29 Oct 2016 08:30:10 GMT )
عقرب 08, 1395 13:00 Asia/Kabul
  • گزارش خبری؛ بازتاب عضویت مجدد عربستان در شورای حقوق بشر

عربستان سعودی که در صدر رژیم های ناقض حقوق بشر و سرکوبگر قرار دارد ،در یک فرآیند قابل تامل به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد.

شورای حقوق بشر سازمان 47 عضو دارد که یک سوم اعضای آن هر سال باید مجددا" رای گیری و انتخاب شوند.

عربستان در حالی به عضویت مجدد شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب ‌شد که عضویتش در شورای حقوق بشر و حتی انتخاب آن به عنوان رییس کمیسیون کارشناسان مستقل این شورا در سال 2015 ابتدا بهت و تعجب، سپس خشم نهادهای مستقل حقوق بشری را بر انگیخت و واکنشهای زیادی را به دنبال داشت.

هیلل نویر، مدیر اجرایی سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر چندی پیش گفته بود: این شرم آور است که سازمان ملل متحد کشوری مانند عربستان سعودی را برای عضویت در این شورا انتخاب کرده است.

کارشناسان حقوقی بر این باورند که دلارهای نفتی و سیاسی کاری ها روند عضویت در نهادهای حقوق بشری حقوق بشر را شکل می‌دهد. فریبکاری ، بیشترین ضربه وارده به اعتبار نهادی است که پایبندی به اصول اخلاقی سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد . عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل از سال ٢٠١٣ در حالی است که زمامداران این کشور با آن همه فجایع ضد بشری چه در داخل کشور خود بر ضد حقوق اقلیت‌ها و زنان و چه در بیرون مرزهای کشور خود بر ضد مردم یمن و بحرین وضعیتش برای همه دنیا مشخص است.

بر این اساس در چارچوب مخالفتهای جهانی با عضویت عربستان در نهادهای حقوقی سازمان ملل چندی پیش پنجاه سازمان حقوق بشری با ارسال نامه ای به کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل از "زید رعد الحسین" کمیسر عالی حقوق بشر که بر سازمان های حقوقی عربی نظارت دارد، خواستار لغو عضویت عربستان در شورای حقوق بشر شدند .

در حالی که مجامع حقوقی خواستار رسیدگی و برخورد فوری و جدی مجامع بین المللی با اقدامات ضد انسانی رژیم قرون وسطایی حاکم بر عربستان هستند پیوستن عربستان که مورد حمایت دولتهای غربی قرار دارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل در سالهای اخیر جهانیان را شوکه کرده است .

عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل که نشان دهنده سیاسی کاری شدید و تحریف مفاهیم و معیارهای حقوقی در این نهاد حقوقی سازمان ملل است بیش از پیش سیاست زدگی راهبرد بین المللی حقوق بشر را نمایان کرده است . گفتنی است که محافل رسانه ای از جمله روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" چندی پیش فاش کرد؛ "فیصل بن حسن طراد" نماینده عربستان در کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو، با هدف مخفی نگهداشتن نقض حقوق بشر در این کشور، یک میلیون دلار به این کمیساریا اهدا کرده که این امر با استقبال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روبرو شده است. کمک مالی پادشاهی سعود‌ی به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و تشکر این نهاد از این اقدام، در حالی است که مسأله نقض گسترده حقوق بشر در عربستان، همچنان از سوی نهادهای بین المللی درحال پیگیری است و 'سازمان عفو بین الملل' در گزارش سالانه خود تاکید کرده است که سالهای اخیر سال افزایش اعدام ها و بازداشت ها بوده است.

در چنین شرایطی بر اساس ماده 8 شورای حقوق بشر سازمان ملل چنانچه هر کدام از اعضای این شورا مرتکب جنایات شوند، عضویتشان به حال تعلیق درمی آید. اما این قانون نیز به دلیل حمایتهای دولتهای غربی حامی رژیم آل سعود در خصوص عربستان اجرایی نشده است و به این ترتیب این کشور همچنان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است .

تداوم عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی است که رژیم سعودی به موازین حقوقی و معاهدات بین المللی توجهی ندارد.