ثور 29, 1402 10:06 Asia/Kabul
  • اعتراض کشورهای اسلامی به هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی
    اعتراض کشورهای اسلامی به هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی

برخی کشورهای اسلامی در بیانیه‌هایی جداگانه مخالفت خود را به یورش و هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی در مراسم موسوم به «راهپیمایی پرچم» اعلام کردند.

به گزارش رادیو دری، وزارت امورخارجه ترکیه در بیانیه‌ای تعرض شهرک‌نشینان اشغالگر قدس  به مسجد الاقصی تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه از اسرائیل خواست از اقدامات تحریک آمیز پرهیز کند و انتظار دارد تدابیر ضروری و لازم با جدیت گرفته شود.

وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه ای یورش مقامات دولتی و کنست رژیم صهیونیستی و گروهی از شهرکنشینان صهیونیست به مسجد الاقصی در چارچوب مراسم موسوم به «راهپیمایی پرچم» که با اقدامات تحریک آمیز و افعالی که با هدف در تنگنا گذاشتن نمازگزاران و جریحه دار کردن احساسات ملت فلسطین انجام شد، به شدت محکوم کرد.

دولت قاهره در این بیانیه همچنین  ضرورت احترام به وضعیت حقوق و تاریخی موجود در قدس را خواستار شد  و مسجد الاقصی را یک مکان کاملا اسلامی برشمارد و قدس شرقی را بخش جدایی ناپذیر اراضی اشغالی فلسطینی سال 1967‌ دانست.

وزارت خارجه بحرین هم در بیانیه ای از رژیم  صهیونیست خواست اقدامات نژادپرستانه و تحریک آمیز در قدس اشغالی را متوقف کند.

سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه ای ضمن محکومیت یورش مقامات رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان این اقدام را ادامه نقض مکرر رژیم تل آویو نسبت به حرمت اماکن مقدس و آزادی عبادت و نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی دانست.

سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه افزود، شهر قدس بخش جدایی ناپذیر از اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای 1967 و پایتخت دولت فلسطین است و تمام تصمیمات و اقداماتی که رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی این شهر انجام داده است، براساس قطعنامه‌های بین المللی و مشروع جهانی هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

وزارت خارجه پاکستان هم در بیانیه ای ادامه تعدی رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین در باریکه غزه و اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد.

"ممتاز زهره بلوچ" سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان اعلام کرد،  اسلام آباد به شدت خسارت ناشی از شهادت 33 فلسطینی در روزهای اخیر به دست رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان بار دیگر تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی قابل سکونت در مرزهای 1967 به مرکزیت قدس شریف را خواستار شد.

وزارت امورخارجه و همکاری بین‌المللی امارات نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت یورش اعضای کابینه رژیم صهیونیستی واعضای کنست به مسجد مبارک الاقصی اعلام کرد، موضع ثابت ابوظبی حمایت و دفاع کامل از مسجد الاقصی و توقف اقدامات تحریک آمیز در آن است.

وزارت خارجه امارات در این بیانیه از مقامات رژیم صهیونیستی خواست به تنش‌ها پایان دهند واقداماتی اتخاذ نکنند که موجب تشدید تنش و بی ثباتی در منطقه شود.

کلیدواژه