جدی 13, 1395 18:36 Asia/Kabul

امروز ،دوشنبه ( دوم ژانویه 2017 ) نخستین سالگرد شهادت شیخ "شیخ نمر باقر النمر" روحانی مبارز عربستانی است . به این مناسبت با حضور مخالفان رژیم آل سعود در شرق این کشور مراسمی برگزار می‌شود ؛ کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی هم در سالروز شهادت شیخ نمر یاد و خاطره او را زنده نگه داشتند.

امروز ،دوشنبه  ( دوم ژانویه 2017 ) نخستین سالگرد شهادت شیخ "شیخ نمر باقر النمر" روحانی مبارز عربستانی است . به این مناسبت با حضور مخالفان رژیم آل سعود در شرق این کشور مراسمی برگزار می‌شود ؛ کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی هم در سالروز شهادت شیخ نمر  یاد و خاطره او را زنده نگاه داشته‌اند.

 

 شیخ نمر باقر النمر در ژوئیه 2012 و در پی اعتراضهای گستردهای که در فوریه 2011 در قطیف، منطقه شیعه نشین در شرق عربستان روی داد، بازداشت شد.  شیخ نمر در تاریخ  ۱۵ اکتبر  ۲۰۱۵  از سوی دادگاه کیفری آل سعود به اتهام واهی اقدام ضد امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم شد . اعدام شیخ نمر به عنوان جنایتی هولناک و تروریسم دولتی با واکنش‌های منطقه‌ای و سازمان‌های مستقل بین‌المللی همراه شد . رژیم آل سعود برای توجیه جنایت خود، در کنار شیخ نمر چند جوان را نیز به اتهام شرکت درتظاهرات‌ مسالمت آمیز و همراه با افرادی اعدام کرد که آنان اتهامات تروریستی و همکاری با گروه‌های تروریستی را در پرونده خود داشتند . افرین رضوی از فعالان حقوق بشر در انگلیس: حکومت سعودی در این زمینه مقصر است.بی توجهی کشورهای اروپایی به اعتراض های ماه های گذشته  باعث شده  سعودی ها  وقیح تر شوند و حکم اعدام را اجرا کنند. علی محمد النمر برادرزاده شیخ النمر یکی از این افراد بازداشت شده است که سرنوشت او مشخص نیست. در زندانهای سعودی، سی هزار زندانی سیاسی وجود دارد. تلاشهای جاری در این خصوص فقط درباره یک نفر نبود. حتی خود شیخ النمر نیز می گفت که پویشهای اجتماعی نباید فقط برای آزاد کردن او باشد.به نظر می رسد احتمال دارد آثار اعدام شیخ النمر برعکس هدفی باشد که رژیم سعودی امیدوار بود با این اعدام به آن اهداف دست پیدا کند. در واقع، وضعیت به صورتی شده است که با این اتفاق رخ داده، پیام شیخ النمر، مخاطب بین المللی پیدا کرده است.//

 

فشار رژیم آل سعود ضد مردم عربستان به ویژه شیعیان روز به روز بیشتر می‌شود و نیروهای نظامی این رژیم در شرق این کشور شدیدترین حملات به ساکنان این مناطق را در دستور کار قرار دادند . به هرحال تحولات و اعتراضات فزاینده مردم عربستان در اعتراض به جنایات آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر بیانگر آن است که اقدام آل سعود دربه شهادت رساندن شیخ نمر از خطاهای استراتژیک دیگر آل سعود محسوب میشود  که  تبعات آن این رژیم استبدادی را با مشکلات جدی مواجه  کرده و پایه های این رژیم خشونت گرا را متزلزل تر از گذشته کرده است .  کارشناس شبکه المیادین   : محاکمه این عالم برجسته شیعه بدون حضور رسانه ها و بدون اجازه به وی جهت دفاع از خود، انجام شد.. قطعا عربستان با این کار  زمینه های گفتگو بین  علمای جهان اسلام و دولت ها را بسته است. این حرکت  یک رفتار غیر دیپلماتیک هم بود چون بسیاری از سعودی هاخواسته بودند در این حکم تجدید نظر کنند. سعودی ها  نخواهند تواست افکارعمومی ار قانع کنند)

 

این درحالی است که محافل حقوقی نیز با اشاره به اعدام نابجا و ظالمانه شیخ نمر ، تاکید دارند که این عالم گرانقدر به دلایل واهی و انتقاد از نوع حاکمیت عربستان به زندان رفت و به ناروا محکوم و اعدام شد که در عرف قانونی هیچ کشوری فردی به سبب انتقاد ، سر بریده نمی‌شود .  مسئولان عربستانی  اما از اعدام به عنوان وسیله‌ای برای ساکت کردن مخالفان استفاده می‌کنند و از طریق رعب و وحشت در صدد هستند فضای خفقان آوری را ایجاد کنند تا هیچکس جرأت نکند علنی علیه رژیم ال سعود سخنی بگوید.  علیرغم سخت گیری هایی که آل سعود علیه مخالفان اعمال می کند، هر روز مطالبات  عدالت طلبانه بیشتر در جامعه عربستان انعکاس  پیدا می کند که این بیانگر آن است که رژیم آل سعود با تشدید ارعاب نتوانسته است که مردم عربستان و رهبران قیام مردمی این کشور را به سکوت وادار کند . شیخ نمر  نیز در زندانهای رژیم آل سعود تا پای جان ایستاد .تداوم تظاهرات ضد حکومتی مردم عربستان بیانگر عزم جدی عربستانی ها در پیگیری اهداف قیامشان مبنی بر خاتمه دادن به سیستم استبدادی حاکم بر این کشور و برقراری مردمسالاری در عربستان است .

 

کلیدواژه