بحران سوریه و رویکرد سازمان ملل به ادامه مذاکرات "آستانه "
(last modified Sat, 25 Mar 2017 09:04:48 GMT )
حمل 05, 1396 13:34 Asia/Kabul
  •  بحران سوریه و  رویکرد سازمان ملل به ادامه مذاکرات

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه با حمایت از تلاش روسیه، ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه، ادامه این تلاش ها تا حل بحران سوریه را خواستار شد.

 «دی میستورا» از اینکه مذاکرات ژنو با درگیری های میدانی در سوریه همزمان شده است ابراز تاسف کرد و به طور ضمنی به اوضاع نامساعد و مبهمی که این مذاکرات را فراگرفته است اذعان کرد .

کنفرانس ژنو پنج درباره سوریه، از روز پنج شنبه بیست وسه مارسدر ژنو آغاز به کار کرده است.

اظهارات دی میستورا در شرایطی که مذاکرات ژنو5 ادامه دارد بیانگر ناامیدی سازمان ملل به این  مذاکرات است  . همزمانی تشدید تحرکات تروریستها در سوریه با برگزاری مذاکرات ژنو 5 حاوی این پیام است که روند مذاکرات ژنو نتواسته است فضای لازم را برای پیشبرد مذاکرات سیاسی ثمربخش در خصوص بحران سوریه  فراهم کند . تشدید درگیری ها در سوریه همزمان با مذاکرات ژنو 5  عملا" دستاوردهای حاصله در مذاکرات " آستانه "در قزاقستان  را نیز که به برقراری آتش بس و تلاش برای  فراهم آوردن شرایط برای تثبیت آن انجامیده بود را تحت الشعاع قرار داده است . این در حالی است که اقدامات معارضان دولت سوریه  در مسیر کارشکنی در مسیر تلاشهای بین المللی برای حل بحران سوریه از جمله شرکت نکردن آنها در مذاکرات آستانه 3 که چندی پیش برگزار شد جای تردیدی را باقی نگذاشته است که تلاشهای بین المللی برای حل بحران سوریه برای معارضان سوری بی اهمیت است و آنان از طریق بازی با نشستهای بین المللی در خصوص سوریه بدنبال امتیاز خواهی و پوششی برای ادامه جنایات خود در سوریه هستند . در چنین فضایی مذاکرات برگزار شده در پایتخت دولتهای غربی که از حامیان تروریستها محسوب میشود عملا" فرصت لازم را به تروریستها و حامیانشان جهت پیشبرد اهداف و مطامع تروریستها را فراهم کرده است . چنین عملکردی موجب شده است تا اینگونه نشستها عملا" نتایج ملموسی در زمینه حل بحران سوریه نداشته باشد  و عملا" به نشستهایی خنثی و بی خاصیت در خصوص بحران سوریه تبدیل شوند.

از اینرو در شرایطی که مذاکرات ژنو 5 در جریان است و دولتهای غربی تبلیغات زیادی در خصوص آن به راه انداخته اند نماینده سازمان ملل در امور سوریه خواستارادامه تلاشها برای حل بحران سوریه در قالب مذاکرات آستانه شده است .  تلاشهای صورت گرفته در قالب مذاکرات آستانه با محوریت تلاشهای ایران روسیه  که ترکیه نیز تا حدودی با آن همراه شده است و سازمان ملل نیز از ان استقبال کرده است  بیانگر استقبال جامعه جهانی از اینگونه تلاشها است .

نشستهای  آستانه که با هدف تثبیت‌ آتش‌بس اعلام شده در سوریه و فراهم کردن زمینه‌ گفت وگوهای جدی برای صلح پایدار بین دولت این کشور و گروه‌های معارض در آینده ترتیب داده شده به منزله  سنگ‌بنای حل سیاسی بحران سوریه است.

درک واقعیت سوریه، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور، احترام به خواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود از جمله مشخص کردن آینده سیاسی بشار اسد و نابودی کامل تروریسم در این کشور، طرح منطقی و بی‌بدیل برای حل بحران سوریه است.

از اینرو گفت وگو درباره راهکارهای اجرایی در چار چوب این طرح ، چشم‌انداز حل بحران سوریه را امیداورکننده می‌کند . اکنون چشم‌ جهانیان به نشست های آستانه دوخته شده است تا ببیند سرانجام بحران حدود شش ساله سوریه چطور رقم می‌خورد و درخواست دی میستورا در این چارچوب قابل ارزیابی است . 

       

 

 

کلیدواژه