میزان 07, 1396 12:21 Asia/Kabul
  • هشدار ­وزیر دفاع ترکیه درباره احتمال جنگ در منطقه کردستان عراق

وزیر دفاع ترکیه با هشدار درباره پیامدهای ناگوار پس از همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از احتمال جنگ در این منطقه خبر داد.

به گزارش رادیو دری،"نورالدین جانیکلی" در جمع افسران نظامی این کشور با هشدار درباره احتمال درگیری و وقوع جنگ در منطقه کردستان عراق گفت: مقام منطقه کردستان عراق وارد بازی خطرناکی شدند و به سمت فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه در منطقه قدم بر می دارند.

وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر افزایش مشکلات منطقه کردستان عراق درصورت جدا شدن از دولت مرکزی این کشور بار دیگر به مقام های این منطقه هشدار داد ، به تصمیم اشتباه خود پایان دهند.

وی همچنین همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را مغایربا قانون اساسی این کشوراعلام کرد وگفت: هیچ نهاد بین المللی و هیچ کشوری همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد.

روز گذشته نیز،"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه درمراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه پلیس این کشورگفت: آنکارا فتنه جدید رژیم صهیونیستی را در منطقه کردستان عراق متوقف خواهد کرد و این رژیم نخواهد توانست طرح های خود را برای تجزیه منطقه و فتنه انگیزی و تفرقه آفرینی در منطقه کردستان عراق عملی کند.

همچنین "بن علی ییلدیریم" نخست وزیرترکیه روز گذشته ازآغاز تدابیر و تحریم های آنکارا علیه منطقه کردستان عراق خبر داد و گفت: از این پس دولت ترکیه همه فعالیت های تجاری، اقتصادی و دیپلماتیک را با دولت مرکزی عراق انجام خواهد داد.

مقام های ترکیه در روزهای اخیر بارها با غیرقانونی خواندن همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق و تبعات و تحولات احتمالی پس از آن، به "مسعود بارزانی" رییس این منطقه درباره پیامدهای ناگوار پس از همه‌پرسی منطقه کردستان عراق هشدار دادند.

همه پرسی جدایی منطقه کردستان عراق با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی عراق و مغایرت آشکار با قانون اساسی این کشور روز دوشنبه درمناطقی از شمال عراق از جمله در استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک برگزار شد.