گفتگوی "مکرون" و "سلمان "در ریاض
(last modified Fri, 10 Nov 2017 06:46:36 GMT )
عقرب 19, 1396 11:16 Asia/Kabul
  • گفتگوی

رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه در سفر به عربستان با ولیعهد این کشور دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه از جمله یمن و لبنان با محمد بن سلمان گفت و گو کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز-  امانوئل مکرون در گفت و گو با محمد بن سلمان در خصوص همکاری های مشترک و گسترش این همکاری ها رایزنی کرد.

رئیس جمهور فرانسه در این دیدار  بدون اشاره به قتل عام گسترده مردم یمن در حملات دوسال و نیم گذشته ائتلافی به رهبری عربستان، شلیک موشک نیروهای یمنی به ریاض را محکوم کرد و افزود: فرانسه در کنار عربستان است و با این کشور اعلام همبستگی می کند.

رسانه های عربی جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نکردند. با این حال رئیس جمهوری فرانسه پیش از سفر به ریاض در امارات متحده عربی در کنفرانس خبری در ابوظبی مدعی شد: برای ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم ضروری است با عربستان سعودی همکاری کرد.

مکرون گفت: محور گفتگوها با ولیعهد عربستان، اوضاع خاورمیانه بویژه وضعیت یمن ، تنش اخیر میان عربستان و ایران و همچنین موضوع لبنان خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی به بهانه فساد مالی گفت : این موضوع مساله ای داخلی است و از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

کمیته عالی موسوم به مبارزه با فساد در عربستان که شنبه گذشته با دستور سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تاسیس شد- در اولین اقدام تعدادی از شاهزادگان و وزیران سابق و کنونی و شماری از سرمایه داران عربستانی را به اتهام های مختلف از جمله فساد و پولشویی بازداشت کرد.

در میان شاهزادگان بازداشت شده نام هایی همچون متعب عبدالله بن عبدالعزیز(وزیر برکنارشده گارد ملی )- ولید بن طلال بن عبدالعزیز میلیاردر معروف و ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیر امیر پیشین ریاض دیده می شود.