جدی 22, 1396 12:59 Asia/Kabul
  • وزیر کشور ترکیه: فتنه جدایی منطقه کردستان عراق با همکاری آنکارا، تهران و بغداد شکست خورد

«سلیمان سویلو» Süleyman Soylu وزیر کشور ترکیه روز پنجشنبه خاطرنشان کرد؛ فتنه طراحی شده از سوی برخی قدرت ها برای جدایی منطقه کردستان از عراق با همکاری آنکارا، تهران و بغداد شکست خورد.

همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق با وجود مخالفت جهانی و واکنش تند دولت عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر 2017 (3 میزان) به اصرار «مسعود بارزانی» رئیس پیشین منطقه کردستان عراق برگزار شد. این اقدام بارزانی نقض قانون اساسی عراق بود.

در پی برگزاری این همه پرسی غیرقانونی، ایران، ترکیه و دولت مرکزی عراق با اتخاذ تدابیری مشترک مانع از دشوارترشدن وضعیت در منطقه شدند.

یک هفته پس از عملیات ارتش عراق برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل منطقه کردستان عراق، دولت محلی منطقه کردستان عراق در بیانیه ای ضمن پذیرش تعلیق نتایج همه پرسی جدایی، خواستار مذاکره با بغداد بر اساس قانون اساسی عراق شد و در ادامه مسعود بارزانی از ریاست منطقه کردستان عراق استعفا کرد.

«حیدر العبادی»  نخست وزیر عراق 15 اکتبر  (23 میزان) پس از پایان ضرب الاجل 72 ساعته برای عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه‌ کرد از کرکوک، دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای عراقی بر کرکوک و بازپس گیری چاه های نفت این منطقه  را صادر کرد. نیروهای عراقی توانستند 16 اکتبر (24 میزان) کنترل کرکوک را به دست بگیرند.

نیروهای پیشمرگه منطقه  کُردستان عراق در ژوئن 2014 با استفاده از ناامنی و هرج و مرجی که به علت حملات گروه تروریستی داعش در عراق به وجود آمده بود، بخش‌هایی از ولایت کرکوک از جمله چاه های نفت این ولایت را به صورت غیرقانونی تحت کنترل خود درآورده بودند.

دولت عراق برای آغاز گفتگوهای سیاسی با اربیل شروطی از جمله اعلام رسمی لغو نتایج همه‌پرسی غیر قانونی جدایی، تحویل همه گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها، تحویل درآمدهای نفتی و غیرنفتی و درآمد مالیات‌ منطقه کردستان عراق به دولت مرکزی در بغداد را تعیین کرده است.

کلیدواژه