عقرب 13, 1397 13:39 Asia/Kabul
  • بحران انسانی در یمن
    بحران انسانی در یمن

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد که جلوگیری از کمک رسانی به مردم یمن ممکن است این کشور را به ورطه قحطی فرو برد.

به گزارش آسوشیتدپرس، یونیسف روز شنبه اعلام کرد که سه چهارم از جمعیت 29 میلیون نفری یمن در ناامنی غذایی به سر می برند و یک میلیون و 800 هزار کودک یمنی از سوء تغذیه و 400 هزار کودک زیر 5 سال در این کشور در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی هستند.

یونیسف همچنین یادآور شد که هر 10 دقیقه یک کودک بر اثر ابتلا به بیماری های قابل پیش بینی در یمن جان می دهد.

حدود 40 درصد از این 400 هزار کودک در بندر الحُدَیده در غرب یمن و اطراف آن زندگی می کنند. این بندر که در ماه های اخیر هدف حملات ائتلاف عربستان قرار گرفته است، گذرگاه اصلی انتقال غذا و کمک های بشردوستانه به یمن به شمار می رود.

براساس اعلام یونیسف، بسیاری از خانواده های مستقر در بندر الحُدَیده به دلیل حملات هوایی ائتلاف سعودی، امکان دسترسی به بیمارستان ها را ندارند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد، فقدان غذا، آوارگی، تغذیه نامناسب، شیوع بیماری و نبود مراقبت های بهداشتی و درمانی در یمن، به طور چشمگیری بر سلامت زنان باردار و نیز مادران دارای نوزادان شیرخوار در این کشور، تأثیر شدید گذاشته است.

بنا بر اعلام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، غیرنظامیان یمنی با بیش از 10 هزار کشته، قربانیان اصلی جنگ افزوری عربستان در یمن بوده اند. 

براساس این گزارش، سازمان ملل متحد تا کنون در حل بحران انسانی ناشی از حملات ائتلاف سعودی به یمن، ناکام بوده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به گزارش صندوق جمعیت این سازمان،  وضعیت یمن را بدترین بحران انسانی در جهان دانست و افزود: این کشور در لبه پرتگاه قرار گرفته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد وضعیت بشردوستانه و نیازهای اولیه در یمن را ناامید کننده ارزیابی کرد.

با گذشت ماه ها از محاصره همه جانبه نیروهای ائتلاف سعودی علیه یمن، نگرانی از تشدید فجایع انسانی در این کشور، برخی نهادهای بین المللی را نیز به شکستن سکوت در این زمینه مجبور ساخته است.

جنگ عربستان علیه یمن از مارس 2015 تا کنون در حالی همچنان ادامه دارد که پیامدهای مرگبار این جنگ به وخامت اوضاع انسانی در این کشور انجامیده و موجی از نگرانی‌ها را در عرصه‌های بین المللی در پی داشته است.

نتیجه جنگ افروزی عربستان تا کنون از بین رفتن سامان و ثبات سیاسی در یمن، بروز خشونت و ناامنی‌های گسترده، اشغال بخش‌هایی از یمن به دست تروریست‌ها و از همه مهمتر قرار گرفتن این کشور در وضعیت اضطراری انسانی است.

ده ها هزار یمنی نیز بر اثر جنگ افروزی عربستان کشته و زخمی و میلیون‌ها یمنی نیز آواره شده اند. اصرار مقامات سعودی بر ادامه جنگ افروزی در قبال یمن، این کشور عربی را بیش از پیش در تنگنا قرار داده است و هر روز، ابعاد فاجعه انسانی در یمن تشدید می‌‌ شود.

کلیدواژه