جدی 07, 1397 12:42 Asia/Kabul
  • تاکید نمایندگان عراق بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی از عراق

نمایندگان پارلمان عراق خروج نظامیان آمریکایی مستقر در آن کشور را خواستار شدند.

به گزارش ای پی تی ان، پس از دیدار سر زده رئیس جمهور آمریکا با نظامیان اینکشور درعراق، سیاستمداران عراقی ضمن تاکید بر خواست عراقی ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی، سفر غیرمترقبه و از پیش اعلام نشده ی دونالد ترامپ به عراق را اقدامی استکباری و نقض حاکمیت و اقتدار ملی کشورشان توصیف کردند.

نمایندگان هر دو طیف در پارلمان خواستار رای گیری برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شده و قول دادند نشست فوق العاده ای برای بررسی این موضوع در پارلمان ترتیب بدهند.

دونالد ترامپ که برای نخستین بار در مقام رئیس جمهور آمریکا از نظامیان این کشور مستقر در منطقه ای ناآرام دیدار می کرد روز چهارشنبه گفت: قصد ندارد نظامیان آمریکایی مستقر در عراق را از این کشور خارج کند.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در ماه مه گذشته و پیروزی هواداران جریان صدر و بدست گرفتن بیشترین تعداد از کرسی های پارلمان، مهار نفوذ خارجی ها در عراق به یکی از بحث های داغ و پرشور در این کشور تبدیل شده است.

مقتدی صدر گفته دخالت آمریکا در امور داخلی عراق باید پایان یابد.

نظامیان آمریکایی در قالب بخشی از ائتلاف به اصطلاح ضد گروه تروریستی داعش در عراق مستقر هستند.

دولت آمریکا در سال 2011 نظامیان ارتش خود را از عراق فراخواند. ارتش آمریکا پس از تهاجم سال 2003 به عراق، این کشور را به اشغال خود درآورده بود. دولت عراق در سال 2014 از ارتش آمریکا خواست برای جنگ ضد تروریست های داعش به این کشور بازگردند.
پس از شکست گروه تروریستی داعش و بازپس گیری آخرین پایگاه های شهری از این گروه در سال گذشته، سیاستمداران عراقی از ادامه ی حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان ناخرسند شده اند و آشکارا بر خروج آمریکا از خاک عراق تاکید می کنند.

کلیدواژه