حمل 17, 1398 08:40 Asia/Kabul
  •  برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره لیبی

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب به درخواست بریتانیا برای بررسی وضعیت لیبی و حمله گروه موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی "خلیفه حفتر" به طرابلس، پایتخت این کشور، نشست اضطراری برگزار کرد.

به گزارش پارس تودی، شورای امنیت پس از این نشست در بیانیه ای از  نیروهای تحت امر "حفتر" خواست پیشروی به سمت طرابلس را هرچه سریعتر متوقف کنند.

شورای امنیت همچنین از همه طرف ها در لیبی خواست به گفت وگو ادامه دهند و به تعهدات خود برای تعامل با سازمان ملل در مسیر راه حل سیاسی عمل کنند.

ارتش ملی لیبی جمعه شب اعلام کرد، نیروهای تحت فرمان "حفتر" کنترل فرودگاه بین المللی "طرابلس"، را به دست گرفته اند.منابع خبری نیز اعلام کردند نیروهای حفتر از تمامی محورها وارد پایتخت لیبی شده اند.

ورود نیروهای ارتش ملی لیبی به طرابلس در حالی صورت گرفت که "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل و"غسان سلامه" نماینده ویژه وی در امور لیبی عصر جمعه با "خلیفه حفتر" دیدار کرده بودند.

گوترش" در این دیدار که در پایگاه "الرجمه" Ar Rajma در نزدیکی شهر بنغازی در شرق لیبی انجام شد، ابراز امیدوار کرده بود، از هرگونه برخورد خونین در طرابلس جلوگیری شود.

حفتر اما پس از این دیدار گفت: عملیات فتح طرابلس ادامه خواهد یافت.

لیبی از زمان انقلاب 2011 مردم این کشور که به سرنگونی حکومت "معمر قذافی" دیکتاتور معدوم لیبی منجر شد، با مداخله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و منطقه درگیر خشونت و بی ثباتی سیاسی شده است. ­

از  چهار سال پیش لیبی بر اثر اختلافات میان احزاب و گروه‌ها، دارای دو پارلمان؛ (پارلمان طبرق در شرق و پارلمان طرابلس، پایتخت لیبی) و دو ارتش است.

پارلمان طبرق مورد حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی "خلیفه حفتر" بوده و دولت وفاق ملی فائز سراج که مورد حمایت غرب و آمریکا است، در شهر طرابلس مستقر است.

 

کلیدواژه