دلو 13, 1398 14:31 Asia/Kabul
  • ایران در جمع 3 کشور سازنده لیزر‌های فوق پیشرفته
    ایران در جمع 3 کشور سازنده لیزر‌های فوق پیشرفته

ایران با بومی‌سازی دستگاه لیزر فوق پیشرفته پالس کوتاه فمتوثانیه، به جمع 3 کشور سازنده لیزر‌های فوق پیشرفته در جهان پیوست.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری صداوسیما، پژوهشگران ایرانی پس از 6 سال کار تحقیقاتی و با همکاری یک تیم بین المللی، موفق به ساخت و بومی سازی دستگاه لیزر فوق پیشرفته پالس کوتاه فمتوثانیه و اکتساب دانش و فن آوری این حوزه از دانش شدند.
براساس این گزارش، آشکارسازی و اسپکتروسکوپی فوق حساس، عکسبرداری‌های فوق سریع و تولید امواج جادویی تراهرتز از جمله کاربردهای این سامانه است.
«مهدی موسوی» مدیرعامل شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، فن‌آوری ساخت این دستگاه را جزو پیچیده ترین و پیشرفته ترین فن آوری ها در حوزه فوتونیک برشمرد و گفت: یکی از عوامل اهمیت این لیزر فوق پیشرفته، پالس‌های فوق باریک آن (در حد 15 فمتو ثانیه) است که موجب ایجاد توانایی در عکسبرداری ( در حد واکنش ملکول ها و اتم ها) و نمونه برداری فوق سریع (در حد به دام اندازی ملکول‌ها) برای محققان می‌شود.
موسوی با اشاره به انحصار ساخت این دستگاه در چند کشور محدود، افزود: بومی سازی این لیزر و فن‌آوری فوق پیشرفته برای ایران بیش از 50 هزار دلار ارزآوری به همراه داشته است.
این محقق با بیان اینکه هم اکنون تولید این دستگاه به مرحله انبوه‌سازی رسیده است، افزود: تعدادی از این دستگاه لیزر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه ایران صادر شده است.

 

کلیدواژه