سنبله 05, 1401 09:36 Asia/Kabul
  • چه کسانی واکسن آبله میمون بزنند؟
    چه کسانی واکسن آبله میمون بزنند؟

بیماری آبله میمون می‌تواند از طریق هر نوع تماس مستقیم و طولانی‌مدت ایجاد شود و این مساله تزریق واکسن را برای برخی گروهها ضرورت می بخشد.

به گزارش رادیو دری؛ پزشکان و کارشناسان معتقدند کارکنان و مسوولان آزمایشگاهی که در حال انجام آزمایش و بررسی بر روی ویروس آبله میمون هستند، نیز می‌بایست واکسینه شوند.

همچنین کودکان و نوجوانانی که با فرد مبتلا به بیماری آبله میمون در تماس بوده‌اند نیز باید واکسن را دریافت کنند.

با بازگشت دانش‌آموزان به مدارس یا خردسالان به مهدکودک‌ها، نگرانی در مورد شیوع آبله میمون در چنین شرایطی افزایش می‌یابد. اما کارشناسان بر این باورند که خطر شیوع آبله میمون در مهدکودک‌ها بسیار کم است.

فعلاً هیچ توصیه گسترده‌ای برای واکسیناسیون کودکان در مهدکودک منتشر نشده است و در این زمینه  هیچ واکسنی برای تجویز به همه کودکان وجود ندارد.

کارشناسان می‌گویند که با توجه به عرضه محدود فعلی واکسن Jynneos، اولویت با کسانی است که بیش از حد معمول در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند.

 واکسن دیگری به نام ACAM۲۰۰۰ وجود دارد که برای آبله تأیید شده است و برای استفاده در برابر آبله میمون  نیز  در دسترس قرار گرفته است.

اگرچه این واکسن تک‌دوز به طور گسترده در دسترس است، اما با عوارض جانبی و منع مصرف بیشتری همراه است و عوارض جانبی آن در کودکانی که واکسن را دریافت کرده‌اند، شایع است.

دکتر برندی منینگ متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی وکسنر Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو  می‌گوید: اگرچه آبله میمون یک بیماری مقاربتی محسوب نمی‌شود، اما عمدتاً از تماس جنسی سرایت می‌کند. 

به گفته این پزشک آمریکایی، آبله میمون می‌تواند از طریق تماس پوستی نزدیک میان افراد و همچنین از طریق تماس با اشیاء، پارچه و سطوحی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون آلوده شده است، ترشحات تنفسی، بوسیدن و تماس‌های چهره به چهره  به همه سرایت کند.

 ویروس آبله میمون روی سطوح باقی می ماند
 آبله میمون با آبله مرغان چه فرقی می کند؟

کلیدواژه