ثور 04, 1402 15:51 Asia/Kabul
  • عوارض استفاده زیاد از ماسک را جدی بگیرید
    عوارض استفاده زیاد از ماسک را جدی بگیرید

 نتایج تحقیقاتی در آلمان نشان می‌دهد که استفاده از ماسک ممکن است خطر سقط جنین، ابتلا به بیماری بیضه و بروز اختلال‌های شناختی را در کودکان افزایش دهد.

به گزارش رادیو دری؛ محققان آلمانی می گویند استفاده زیاد از ماسک‌، مقاومت تنفسی و فضای مرده‌ای ایجاد می‌کند که باعث تجمع گاز دی اکسید کربن و در نتیجه منجر به تنفس مجدد این گاز می‌شود. 

همچنین بررسی ده‌ها مطالعه درباره استفاده از ماسک نشان داد که استفاده طولانی مدت از این پوشش‌های صورت می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت خفیف با گاز دی اکسید کربن در فرد شود.

محققان آلمانی که این بررسی را انجام دادند، معتقدند هنگام استفاده از ماسک، فضایی بین دهان و ماسک ایجاد می‌شود که این گاز سمی را درخود نگاه می‌دارد.

آن‌ها دریافتند که پس از استفاده از ماسک برای بیش از پنج دقیقه، سطح دی اکسید کربن در هوای استنشاقی فرد بین ۱.۴ تا ۳.۲ درصد افزایش می‌یابد.

 محققان غلظت دی اکسید کربن جمع آوری شده در پشت ماسک‌های جراحی را که ۱۵ مرد سالم از آن‌ها استفاده کرده بودند، اندازه‌گیری کردند. در مدت ۳۰ دقیقه، غلظت این گاز سمی تقریبا بین ۲.۸ تا ۳.۲ درصد افزایش یافته بود.

به گفته این محققان، تجمع گاز دی اکسید کربن در بدن زنان باردار می‌تواند برای جنین آن‌ها عوارضی به دنبال داشته باشد.

آن‌ها همچنین تاکید می‌کنند که افزایش میزان این گاز سمی در بدن به افزایش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند که می‌تواند به بروز اختلال‌های شناختی منجر و باعث بیماری‌های بیضه در مردان شود.

یک مطالعه که محققان آلمانی آن را بررسی کرده اند، نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تنها ۰.۳ درصد گاز دی اکسید کربن در موش‌های باردار و موش‌های جوان منجر به بروز آسیب مغزی، افزایش اضطراب و تضعیف حافظه می‌شود.

نتایج یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که موش‌های نری که به مدت چهار ساعت در معرض ۲.۵ درصد کاز دی اکسید کربن - معادل ۰.۵ درصد برای انسان – قرار گرفته اند، با تخریب سلول‌های بیضه و اسپرم مواجه شده اند.

نتایج مطالعه سوم هم نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض سه درصد گاز دی اکسید کربن (معادل ۰.۸ درصد برای انسان) در موش‌های باردار باعث مرده زایی و نقایص مادرزادی می‌شود.

محققان آلمانی با اشاره به افزایش آمار سقط جنین در زمان همه‌گیری کرونا، تاکید کردند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ماسک احتمالا با افزایش قابل توجه ۲۸ تا ۳۳ درصدی سقط جنین در سراسر جهان مرتبط است.

آیا ماسک ما را در برابر آلرژی فصلی محافظت می‌کند؟

ماسک را هر چند ساعت یکبار باید تعویض کرد؟

کلیدواژه