قوس 22, 1396 12:21 Asia/Kabul
  • تقاضای جوانان هرات ایجاد نهادی برای صلح در هرات

شماری از جوانان در ولایت #هرات تاکید دارند، آنان خواهند توانست نقش بهتر و موثری را در برنامۀ صلح افغانستان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،این تعداد از جوانان #هرات با ابراز نارضایتی از عدم توجه مسئولان دولتی به ظرفیت‌های موجود و توانمندی‌های جوانان در عرصه‌های مختلف بخصوص صلح و امنیت، اظهارداشتند: در یک دهۀ گذشته هیچ نقشی به منظور هرچه بهتر شدن وضعیت در کشور برای جوانان داده نشده‌است.

به منظور سهیم ساختن جوانان در برنامۀ صلح نهادی زیرنام «صدای صلح» در ولایت هرات اساس گذاری شده تا شاید بتواند با برنامه‌هایی که دارد جوانان بیشتری را به این برنامه دعوت کند و تلاش‌های را به منظور نهادینه شدن صلح در کشور انجام دهد.

تلاشی که از سوی شماری از جوانان هرات به منظور یافتن راه‌حل مناسب و رسیدن به صلح آغاز شده‌است.

بیش از ۲۵۰ تن از جوانان که عمدتا تحصیل‌کرده و دارای تجارب کافی در بخش‌های اجتماعی هستند، عضویت این نهاد را به دست آورده و سعی دارند تا در همکاری با دولت افغانستان نیروهای مسلح مخالف دولت و بخصوص جوانانیکه در صفوف افراد گروه طالبان هستند را به روند صلح یک‌جا کنند.

محمد آریایی مسئول نهاد صدای صلح در هرات گفت: جوانان علاقه‌مند اند با سهیم شدن در برنامۀ صلح دولت افغانستان راه‌های بهتری را برای جلب توجه تفنگداران مخالف دولت طرح و اجرایی کنند.

در همین حال برخی از جوانان اشتراک کننده در این نشست، با انتقاد از عمل‌کرد ضعیف شورای صلح ولایتی، گفته‌اند: در بیشتر از ۱۰ سال گذشته تا کنون هیج سهمی برای جوانان در برنامه صلح داده نشده و این روند نگران کننده است.

فرشته طاهری و شعیب قادری ۲ تن از جوانان فعال در هرات با بیان اینکه جوانان خلاق و روشن‌فکری در این ولایت حضور دارند و توانایی انجام کارهای زیادی در بخش تامین عدالت اجتماعی و صلح دارند، تصریح کردند: همین بی توجهی دولت و شورای صلح به جوانان باعث شد که روند صلح در کشور یک برنامۀ شکست خورده باقی بماند.

آنان تاکید کردند: بیشترین قربانیان جنگ‌های جاری در افغانستان جوانان هستند و این درد را بیشتر از همه جوانان با همۀ وجودشان احساس می‌کنند.

از سوی دیگر اما مولوی غلام سرور رییس کمیته صلح ولایتی در هرات با بیان اینکه همواره در برنامه های کلان و مهمی که از سوی این شورا برای صلح برگزار شده، جوانان بیشترین سهم را داشته‌اند، اظهار داشت: هم اکنون بیشترین کارمندان این اداره را جوانان تشکیل می‌دهند.

بارها شماری از جوانان چه در جلساتی با حضور مسئولان دولتی و چه مراسم‌های مناسبتی نگرانی شان از سهیم نشدن جوانان در تصمیم‌گیری‌های کلان حکومتی انتقاد کرده و همواره تاکید کردند: جوانان مستعد و تحصیل‌کرده می‌توانند افغانستان را از این بحران نجات دهند.