میزان 14, 1395 11:30 Asia/Kabul
  • خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان
    خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان با اشاره به اعلام عدم حضور افغانستان در اجلاس آتی سران کشورهای عضو انجمن همکاری های جنوب آسیا( سارک ) در اسلام آباد ،خواستار تجدید نظر در روابط کشورش با کابل شد.

وزیر دفاع پاکستان گفت افغانستان با این تصمیم مشخص کرد که از مواضع هند حمایت می‌کند ، بنابراین باید در روابط با کابل تجدیدنظر شود .

سخنان وزیر دفاع پاکستان درباره لزوم تجدید نظر در روابط این کشور با افغانستان پس از تحریم اجلاس سران سارک به میزبانی اسلام آباد توسط افغانستان ،نشان می دهد پاکستان به شدت از تصمیم افغانستان در این زمینه خشمگین است. چند روز پیش اعلام شد هند،افغانستان،بنگلادش و بوتان تصمیم گرفته اند اجلاس آتی سران سارک در پاکستان را تحریم کنند و سران این کشورها در این نشست حضور نمی یابند.

به دنبال اعلام عدم حضور این چهار کشور در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سارک در پاکستان ، این اجلاس تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.قرار بود این نشست در نوامبر(عقرب) آینده به میزبانی دولت پاکستان برگزار شود.البته بیانیه رسمی تعویق این اجلاس مهم منطقه ای صادر نشده است. طبق اساسنامه سارک،در صورتی که سران هریک از هشت کشور عضو در نشست سران این سازمان منطقه ای حضور نیابد،اجلاس سران تشکیل نخواهد شد و به زمانی دیگر موکول می شود.

از نظر دولت پاکستان،هند در تصمیم افغاستان،بنگلادش و بوتان مبنی بر عدم حضور در اجلاس سران سارک در پاکستان نقش موثری داشته است. تحریم نشست سارک در پاکستان توسط چهار عضو این نهاد منطقه ای که می تواند بر جایگاه منطقه ای و بین المللی این کشور تاثیر منفی بگذارد ، موجب تنش در روابط اسلام آباد با آنان هم خواهد شد.

پس از انتشار اظهارات وزیر دفاع پاکستان درباره لزوم تجدید نظر در روابط این کشور با افغانستان ، برخی کارشناسان برداشت متفاوتی از این موضعگیری ارائه کرده اند. با توجه به این که خواجه آصف در موضع خود درباره ضرورت تجدید نظر در همکاری های پاکستان با افغانستان مشخص نکرده که این بازنگری با هدف تقویت یا کاهش مناسبات این دو کشور همسایه خواهد بود،برداشت های مختلفی از سخنان وی شده است.

در برداشت اول،منظور خواجه آصف از تجدید نظر در روابط پاکستان با افغانستان تلاش برای اعتماد سازی ، کاهش تنش و تقویت همکاری های دو جانبه برای نیل به منافع مشترک ارزیابی شده است تا از ادامه سیاست حمایتی کابل از برنامه های دهلی نو ضد اسلام آباد جلوگیری شود. در برداشت دوم،منظور وی این بوده که پاکستان باید با کاهش همکاری با افغانستان ، اعتراض خود را به این کشور نشان دهد و از این طریق ، کابل را برای تجدید نظر در تصمیم خود برای تحریم نشست سارک تحت فشار قرار دهد.

 

 

 

کلیدواژه