میزان 15, 1395 09:57 Asia/Kabul
  • سخنرانی رئیس جمهوری افغانستان در اجلاس بروکسل

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در کنفرانس بروکسل گفت: اقدام درجهت مبارزه با تروریسم را تنها نظامیان افغان در این کشور به عهده دارند.

وی در سخنرانی خود درکنفرانس بین المللی بروکسل که برای بررسی راههای کمک به افغانستان برگزارشده است، افزود: این کشور به نیروی منسجمی برای مبارزه با تروریسم نیازمند است.

محمد اشرف غنی در ادامه گفت: دولت افغانستان به همکاری جامعه جهانی بویژه برای ریشه کن کردن فقر نیازمند است. وی سپس با اشاره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان تصریح کرد؛ مسئولیت تامین امنیت و مبارزه با تروریسم را تنها نیروهای نظامی کشورش به عهده دارند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت: روزانه در بیش از 15 ولایت این کشور عملیات نظامی انجام می‌ شود.

غنی در ادامه برخی از دستاوردهای دولت کابل را در بخش زنان، حقوق بشر و مبارزه با فساد نام برد.

کنفرانس بین المللی دو روزه بررسی راههای کمک به دولت افغانستان در بروکسل پایتخت بلژیک روز گذشته (سه شنبه) آغاز شد. در این کنفرانس 70 کشور و 30 سازمان بین‌المللی حضور دارند تا به دولت افغانستان کمک مالی کنند.

رئیس جمهوری افغانستان از فرصت سخنرانی در اجلاس بروکسل استفاده کرد تا ضمن تشریح شرایط کنونی این کشور، نظر شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی کمک به افغانستان را به سوی بخش های دارای اولویت کمک، جلب کند.

اظهارات محمد اشرف غنی درباره این که مسئولیت تامین امنیت و مبارزه با تروریسم را تنها نیروهای ارتش افغانستان برعهده دارند، با این هدف مطرح شده است که شرکت کنندگان دراجلاس بروکسل را به کمک بیشتر مالی و نظامی به دولت کابل برای افزایش توانایی نیروهای امنیتی افغان در مقابله با تروریسم ترغیب کند.

از ابتدای سال 2015 و با پایان رسمی ماموریت رزمی نظامیان خارجی در افغانستان، مسئولیت مبارزه با افراط گرایی و تامین امنیت به نیروهای ارتش و پلیس این کشور سپرده شد.

محمد اشرف غنی معتقد است در حال حاضر که آمریکا و ناتو، در عملیات رزمی ضد تروریستی در افغانستان شرکت نمی کنند و هزینه مادی و انسانی آنها بشدت کاهش یافته است، در دوره جدید، نیروهای ارتش و پلیس افغانستان که مقابله با تروریسم و تامین امنیت را عهده دار شده اند، باید بیش از گذشته مورد حمایت کشورهای غربی قرار بگیرند.

البته درخواست رئیس جمهوری افغانستان برای کمک های خارجی به افغانستان تنها در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت نیست، بلکه وی خواهان مساعدت جامعه جهانی برای حل مشکلات این کشور در بخش های مختلف است که می تواند افغانستان را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بدهد.

از نظردولت افغانستان باگذشت نزدیک به دو سال از انجام عملیات نظامی ضدتروریست ها، بدون مشارکت نظامیان خارجی، تجربه کسب شده مبنی برعدم اتکا به دیگران درتامین امنیت، سطح ناامنی ها دراین کشور در مقایسه با دوره حضور نیروهای خارجی در عملیات ضد طالبان، افزایش معناداری نداشته است.

برهمین اساس، درخواست اشرف غنی ازآمریکا وناتو تنها پشتیبانی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در چارچوب تجهیز و آموزش آنان است.

کارشناسان می گویند، چنانچه دولت وحدت ملی افغانستان موفق بشود که جنگ را در این کشور پایان دهد و امنیت را تامین کند، می تواند بیش از گذشته بر بازسازی زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان تمرکزکند.

کلیدواژه