جدی 28, 1398 11:51 Asia/Kabul

تنها راه رسیدن به امنیت و ثبات پایدار در افغانستان آتش بس و محو خشونت است و کاهش خشونت یک امر نسبی است که حد و مرز مشخصی ندارد

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: تنها راه رسیدن به امنیت و ثبات پایدار در افغانستان آتش بس و محو خشونت است و زمانی که بحث کاهش خشونت مطرح می شود یک امر نسبی است که حد و مرز مشخصی ندارد و کمیت و کیفیت کاهش خشونت مشخص نیست.

محمد علی اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بحث کاهش خشونت که از سوی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به جای آتش بس مطرح شده و طالبان هم به آن تمایل نشان داده اند اظهار داشت: زمانی که طالبان به بحث کاهش خشونت تمایل نشان می دهند یک بازی سیاسی و نوعی بازی با مفاهیم را به نمایش می گذارد و اراده و تصمیم جدی و صداقت لازم برای رسیدن به صلح و ثبات در آن دیده نمی شود.

وی افزود: اگر طالبان واقعا به فکر رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان هستند و مسایل شرعی و قانونی را هم مطرح می کنند باید با آتش بس موافقت کنند، در گذشته هم گفت و گوهایی صورت گرفته اما همزمان شاهد حملات تروریستی بوده ایم به همین خاطر این نشست ها هیچ گاه نتیجه نداده است

از اینرو تا زمانی که یک آتش بس سراسری به وجود نیاید مردم افغانستان به برنامه ها و مذاکرات صلح اعتماد نخواهند داشت. بنابراین گام ابتدایی مسیر رسیدن به صلح، آتش بس است که دولت افغانستان هم بر آن تاکید دارد.

اخلاقی عنوان کرد: البته می توان گفت در صورتی که آتش بس قابل اجرا نباشد کاهش خشونت هم مطلوب است زیرا هر قدر که سطح خشونت کاهش پیدا کند تعداد افراد کمتری دچار آسیب می شوند اما راه رسیدن به امنیت و ثبات دایمی برقراری آتش بس است.

وی تصریح کرد: اگر از یک طرف گفت و گو جریان داشته باشد و از طرف دیگر خشونت ادامه داشته باشد تجربه نشان داده که گروه های تروریستی برای نشان دادن قدرت خود و امتیاز طلبی دست به اعمال خشونت آمیز بیشتری می زنند، از شرایط کنونی هم چنین برمی آید که طرفین به صلح نزدیک نشده اند.

 

کلیدواژه