دلو 15, 1398 16:17 Asia/Kabul

تاکید بر ضرورت گسترش روابط ایران و افغانستان در عرصه های مختلف

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان بر ضرورت گسترش روابط ایران و افغانستان در عرصه های مختلف تاکید کرد.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر محمد ابراهیم طاهریان نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به کابل و دیدارهایش با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و حودالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفت: با توجه به مشکلات موجود از یکسو و ادامه روند صلح از سوی دیگر این سفرها و دیدارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: افغانستان و ایران دو کشور مسلمان، همسایه، هم کیش و هم دین هستند و مشترکات فراوانی دارند اما دسایس متعدد و ذهنیت های کاذبی هم از سوی بیگانگان القاء می شود مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از بخشی از طالبان حمایت می کند، در حالیکه مقامات ایرانی همواره اعلام کرده اند اگر دیداری هم با طالبان داشته اند در راستای منافع مردم افغانستان بوده و دولت افغانستان را هم در جریان قرار داده اند.

به گفته این فعال سیاسی افغان دیدارهای آقای طاهریان که آشنایی دقیقی هم با مسایل افغانستان دارد با مقامات افغان می تواند اثرات مثبتی داشته باشد و ذهنیت های کاذبی را که خلق شده نیز بزداید،

در حالیکه غربی ها بیشتر سعی می کنند آب را گل آلود کرده و ماهی مطلوب خود را بگیرند و افکار وارونه ای را تحویل مردم افغانستان بدهند چنین سفرها و دیدارهایی می تواند موثر و مفید باشد.

جعفری با یادآوری اینکه امریکایی ها اخیراً اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی ایران فعالیت های خود را در افغانستان در راستای حمایت از طالبان گسترش داده است، اظهار کرد: اما با رفت و آمدها میان مقامات ایران و افغانستان این افکار و ذهنیت ها پاک می شود و روابط بهبود می یابد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به گفت و گوی طرفین ایرانی و افغان در مورد گسترش روابط، مبارزه با تروریسم، ناامنی و مواد مخدر عنوان کرد که دو کشور می توانند در رابطه با این مسایل همکاری های خوبی داشته باشند، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر و گروه های شورشی تجارب خوبی دارد که دولت افغانستان می تواند از آن استفاده کند.

جعفری یادآور شد که افغانستان و ایران حدود 900 کیلومتر مرز مشترک دارند، دارای فرهنگ، تاریخ و زبان مشترک هستند، زمانی که دیگران از هزاران کیلومتر دورتر در افغانستان حضور پیدا می کنند، دو کشور همسایه، هم دین و هم زبان باید باهم رابطه داشته باشند روابط خود را گسترش دهند و توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

وی با اشاره به تاکید طرفین بر گسترش روابط امنیتی و اقتصادی میان دو کشور گفت: گسترش روابط در این عرصه ها باعث پیشرفت هر دو کشور می شود و بهبود وضعیت در این عرصه ها در یک کشور در بهبود وضعیت در کشور دیگر هم تاثیرگذار است.

 

کلیدواژه