مخالفت 107 نماینده کنگره آمریکا با طرح معامله قرن ترامپ
(last modified 1398-11-19T09:14:33+00:00 )
دلو 19, 1398 13:44 Asia/Kabul
  • مخالفت 107 نماینده کنگره آمریکا با طرح معامله قرن ترامپ
    مخالفت 107 نماینده کنگره آمریکا با طرح معامله قرن ترامپ

اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اعلام طرح معامله قرن در 28 ژانویه 2020 که برای به اصطلاح حل و فصل مناقشه طولانی فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی ارائه شده، با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی مواجه شده است.

در آخرین موضع گیری علیه این طرح، 107 عضو دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به رییس جمهوری آمریکا که روز جمعه منتشر شد طرح "معامله قرن" را ناسازگار با صلح دانسته و «مخالفت شدید» خود را با این طرح اعلام کردند.

طرحی که‌ هدف ادعایی آن پیشبرد صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است. نمایندگان آمریکایی با بیان اینکه هم مفاد و هم زمان‌بندی رونمایی این طرح باعث نگرانی آن‌ها است، معامله قرن را غیرجدی و فاقد حسن نیت دانسته و تاکید کردند که این طرح راه اسرائیل را برای اشغال همیشگی کرانه باختری هموار می‌کند.

این نمایندگان همچنین تاکید کردند که نقشه طراحی شده ازسوی ترامپ برای کشور فلسطین مجموعه‌ای از سرزمین‌های غیرمتصل است که در محاصره شهرک‌ها و زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی است که هیچ شباهتی به یک کشور ندارد.

این اعضای کنگره همچنین از تیمی که ترامپ برای تدوین این طرح تشکیل داده بود انتقاد کرده و آن‌ها را گروهی از دشمنان کشور فلسطین توصیف کردند.

اعضای کنگره آمریکا همچنین از اینکه از هیچ فلسطینی و هیچ یک از رهبران فلسطین در تدوین این طرح مشورت گرفته نشده است، ابراز نگرانی شدید کردند. آن‌ها از رونمایی این طرح در آستانه سومین انتخابات رژیم صهیونیستی در یک سال و اتهام‌های مطرح شده در این رژیم علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر آن نیز انتقاد کردند.

اندی لوین، دبی دینگل، رشیده طلیب و ایلهان عمر از نمایندگان دموکرات و برنی سندرز، الیزابت وارن، کریس ون هولن و کریس مورفی از سناتورهای دموکرات مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

دونالد ترامپ از زمانی که روی کار آمده است،  گام‌های مهمی را به نفع اسرائیل برداشته که هیچ یک از روسای جمهور سابق آمریکا جرات یا عزم برداشتن این گام‌ها را نداشتند.

از جمله اقدامات ترامپ، شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، شناسایی الحاق جولان به فلسطین اشغالی، اقدامات متعدد ضد فلسطینی مانند قطع کمک مالی به آنروا، اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن، خروج از یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و در نهایت چراغ سبز دادن به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی است. با این حال اعلام و ارائه طرح معامله قرن نقطه عطفی در مسیر حمایت همه جانبه دولت ترامپ از رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

از جمله دلایل و اهداف دولت ترامپ از ارائه این طرح؛حل و فصل منازعه فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی در راستای منافع کامل این رژیم و ارائه خدمتی بی سابقه به صهیونیست‌ها، راضی کردن فلسطینی‌ها به پذیرش یک "دولت ذره‌ای"Micro State در بخش بسیار کوچکی از فلسطین یعنی فقط در 12 درصد از آن در ازای وعده کمک 50 میلیارد دلاری، ادعای کسب دستاورد بسیار مهمی در عرصه سیاست خارجی در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جلب آرای یهودیان این کشور و رضایت لابی های صهیونیستی به ویژه"آیپک"، ایجاد زمینه برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی به ویژه متحدان واشنگتن مانند امارات، بحرین، عمان و عربستان سعودی و در نهایت وارد آوردن شکستی بزرگ  به زعم خود بر محور مقاومت در منطقه غرب آسیا با ادعای از میان رفتن فلسفه وجودی آن یعنی مساله فلسطین است.

با این حال مخالفت‌های جدی با این طرح از جانب همه فلسطینی‌ها اعم از تشکیلات خود گردان، گروه های جهادی و مردم فلسطین و بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و نیز دیگر اعضای گروه 4 جانبه یعنی روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد با این طرح صورت گرفته است. 

"پل لارودی" عضو جنبش همبستگی جهانی علیه صهیونیسم، "معامله قرن" را تهدیدی خطرناک برای موجودیت فلسطینی‌ها دانست و گفت: در گام بعدی، آمریکا دیگر سرزمین‌های اسلامی را به نفع رژیم اشغالگر مصادره خواهد کرد.

اکنون اعلام مخالفت 107 نفر از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا با این طرح ضربه بزرگ دیگری به این طرح و رویاهای ترامپ برای سیطره کامل رژیم صهیونیستی بر سرزمین فلسطین محسوب می شود.

کلیدواژه