حوت 01, 1398 14:53 Asia/Kabul
  • سفر پمپئو به عربستان سعودی و اتهام زنی به ایران
    سفر پمپئو به عربستان سعودی و اتهام زنی به ایران

آمریکا همواره مدعی حمایت از متحدان خود بوده و عربستان سعودی به عنوان شریک اصلی منطقه ای واشنگتن در این زمینه از جایگاه خاصی در سیاست دولت ترامپ برخوردار است. مقامات ارشد آمریکایی بارها به ریاض سفر کرده و بر حمایت از رژیم سعودی تاکید ورزیده اند.

در این راستا "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا از روز چهارشنبه سفر سه روزه خود به عربستان سعودی را آغاز کرد و در این سفر با ملک سلمان، پادشاه این کشور، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دیدار می‌کند.

محور این مذاکرات گسترش روابط دو جانبه به ویژه در زمینه های امنیتی و نظامی و نیز مقابله با تهدیدات ادعایی از جانب ایران است.

سفر به ریاض یکی از پرشمارترین سفرهای وزیر خارجه آمریکاست و عموما موضوع چگونگی مقابله با تهران، در برنامه سفرهای وی قرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، خرسند است که برای گفت‌ وگو در خصوص تعهد قوی آمریکا به امنیت عربستان سعودی و نیاز مستمر به مقابله با ایران به ریاض رفته است. 

پمپئو با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت: مقامات واشنگتن آماده مذاکره با ایران در هر زمانی هستند؛ اما این مسأله نیازمند آن است که ایران در رفتار خود تغییر اساسی دهد و کمپین فشار حداکثری علیه ایران، ادامه خواهد یافت.

سیاست دولت ترامپ همواره حمایت از رژیم سعودی بوده است. عربستان یک شریک راهبردی و اقتصادی برای واشنگتن در منطقه و یکی از بزرگترین خریداران سلاح از آمریکا محسوب می شود.

از این رو دولت ترامپ تمایلی به اینکه از سطح روابط خود با عربستان بکاهد، ندارد.

ضمن اینکه ترامپ نگاهی ابزاری به این کشور داشته و بارها با تحقیر رژیم سعودی، عربستان را به مثابه گاوی شیرده توصیف کرده که باید آن را تا پایان دوشید.

از جمله؛ رئیس جمهوری آمریکا پس از حملات پهپادی و موشکی یمن به تاسیسات نفتی عربستان برای تقویت حمایت از این کشور خواهان پرداخت پول بیشتری از جانب سعودی ها شد.

حملات پهپادی مقاومت یمن در 14 سپتامبر 2019 به  پالایشگاه "بقیق" و حوزه نفتی "خریص" شرکت آرامکو در شرق عربستان، رژیم سعودی و حامیان آمریکایی آن را در شوک فرو برد و آنها برای توجیه ناتوانی خود در مقابله با این حملات پهپادی مدعی نقش ایران در این واقعه شدند.

این در حالی است که تهران این اتهامات را رد کرده و دلایل مطرح شده از سوی آمریکا و عربستان برای مسئول معرفی کردن ایران را «بی اساس و غیر معتبر» می داند.

ترامپ اعلام کرد که مقامات سعودی متعهد شدند هزینه هرگونه کمک واشنگتن به ریاض را پرداخت کنند.

در این راستا پنتاگون در اکتبر 2019 از اعزام شمار قابل توجهی از نظامیان و استقرار تجهیزات نظامی جدید به ویژه سامانه های ضد هوایی پاتریوت و سامانه ضد موشکی تاد و هواپیماهای جنگنده اف 15 در عربستان خبر داد.

این اقدامات در واقع به مثابه ارائه نوعی خدمات امنیتی ویژه از جانب واشنگتن برای عربستان محسوب می شود که بدون پرداخت های مالی هنگفت از جانب سعودی ها انجام نشده است.

مساله جالب توجه اینکه به رغم حمایت همه جانبه نظامی واشنگتن از ریاض و خرید میلیاردها دلار سلاح از جانب عربستان، در عمل نه سعودی ها قادر به کاربرد موثر این تجهیزات بوده اند و نه این خریدها و کمک های نظامی توانسته از آسیب پذیری عربستان در مقابل حملات پهپادی و موشکی مقاومت یمن بکاهد.

لذا اکنون ریاض دست به دامان واشنگتن شده تا امنیت «اجاره ای» را برای آن به ارمغان آورد.

ضمن اینکه واشنگتن نیز برای ادامه وابستگی سعودی ها مدام بر طبل ایران هراسی می کوبد و به تهدید تهران می پردازد.

به گفته "احمد دستمالچیان" کارشناس سیاسی: منافع آمریکا در گروی ایجاد تضاد و تنش بین ایران و کشورهای عربی است و این موضوع برعکس سیاست ایران است که اولویت اولش‌ کاهش تنش با کشورهای منطقه است.

کلیدواژه