حوت 16, 1398 10:41 Asia/Kabul
  •  کرونا؛ تحسین بهداشت جهانی از دانش پزشکی ایران

گستردگی کرونا، این ویروس بدون‌مرز و ناشناخته ایجاب کرده است علاوه بر تلاش‌های ملی، رایزنی‌های جهانی و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها، مورد توجه جامعه پزشکی کشورها و سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد.

هیات سازمان بهداشت جهانی چند روزی در تهران حضور دارد و ضمن بازدید از برخی مراکز درمانی، روز پنجشنبه با مسئولان وزارت خارجه ایران نیز دیدار و رایزنی داشت. هیات بهداشت جهانی قرار است به قم در جنوب استان تهران به عنوان مبدا شیوع ویروس کرونادر ایران هم سفر کند.  

"ریچارد برنان" Richard Brennan مدیر منطقه‌ای عملیات اضطراری سازمان بهداشت جهانی پس از رایزنی با مسئولان وزارت خارجه ایران گفت: تجربه 16روزه ایران در مبارزه کروناویروس با بسیج همزمان همه امکانات دولتی با هدایت وزارت بهداشت و بسیج همه امکانات جامعه مدنی، رهیافتی درست و منطقی است.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران که از شهر قم شروع شد، اقدامات دولتی با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرماندهی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر بسیج همه ظرفیت‌های دولتی، همراهی مردم و رعایت بهداشت فردی هم از سوی جامعه مدنی مورد توجه قرار گرفته است تا از گسترش کروناویروس در ایران جلوگیری شود.

مدیریت بحران کروناویروس در ایران با توجه به گستردگی این ویروس و اینکه دانش جهانی هنوز درباره آن ناکافی بوده، قابل دفاع است.

تصمیم‌های فوری از جمله جلوگیری از اجتماعات غیرضروری و رعایت جدی بهداشت فردی از سوی مردم می‌تواند وزارت بهداشت ایران را در مدیریت کروناویروس و در نهایت کنترل آن کمک کند.    

علاوه بر این، تجهیزات پزشکی ایران ازجمله ساخت کیت‌های داخلی و افرایش ایجاد آزمایشگاه‌های مخصوص تست کرونا در کنار تلاش شبانه‌روزی و کار جهادی پزشکان و پرستاران برای درمان مبتلایان به کروناویروس، تجربه‌های خوبی را برای مبارزه با این ویروس جهانی به نمایش گذاشته است.

بهبودی افراد بیمار کرونایی در ایران نسبت به شیوع آن و در مقایسه با کشورهای پیشرفته فرایند رو به‌ رشدی دارد که نشان‌دهنده موفقیت دانش پزشکی ایران در سطح منطقه و جهان است. راه اندازی 21 آزمایشگاه مخصوص تست کرونا در سراسر ایران و افزایش آن در هفته آتی به 40 آزمایشگاه نشانه بارز پیشرفت پزشکی ایران در زمینه مبارزه با کروناویروس است.

علاوه سطح دانش پزشکی، اقدامات پیشگیرانه‌ای هم در دستور کار وزارت بهداشت ایران در همکاری با دیگر نهادهای ملی ازجمله سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. درهمین چارچوب، بیماریابی، غربالگری، آموزش و پیگیری بیماران کرونایی در قالب طرح ملی بیماریابی خانه‌به‌خانه در قالب 300 هزار اکیپ شروع شده است تا همه مردم ایران در برابر کروناویرس آگاهی یابند و در نتیجه زمینه‌های آتی مبتلا شدن به این بیماری از بین برود.  

به موازت بسیج امکانات وزارت بهداشت و همراهی جامعه مدنی، بسیج ملی شرکت‌های ساخت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده ایرانی، تصویر زیبایی از اتحاد و همبستگی را در ایران برای مبارزه با کروناویروس به نمایش گذاشته است که همه این اقدامات پزشکی، انسانی و صنعتی، تحسین مسئولان سازمان بهداشت جهانی را به همراه داشته است.

کلیدواژه