هند باید به خشونت علیه مسلمانان پایان دهد تا روابطش با کشورهای اسلامی دچار اشکال نشود
(last modified Sat, 07 Mar 2020 10:40:07 GMT )
حوت 17, 1398 15:10 Asia/Kabul

دولت هند باید هرچه زودتر وارد اقدام شده و به تنش های مذهبی و تعرض به مسلمانان در این کشور پایان دهد تا روابطش با کشورهای اسلامی دچار اشکال نشود

کارشناس سیاسی افغان گفت: دولت هند باید هرچه زودتر وارد اقدام شده و به تنش های مذهبی و تعرض به مسلمانان در این کشور پایان دهد تا روابطش با کشورهای اسلامی دچار اشکال نشود.

غلام رسول عبدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصویب متتم قانون تابعیت هند که تنها مسلمانان وارد شده از کشورهای اطراف را از اعطای تابعیت محروم می کند اظهار داشت: هند از دمکراسی که داشت نتوانست آنگونه که باید و شاید استفاده و اوضاع را مدیریت و کنترل کند از همین رو دچار تنش های مذهبی شد که لطمه بزرگی هم به دمکراسی هندی وارد می کند.

وی با یادآوری اعتراضات مسلمانان به این متمم و برخورد خشن پلیس و هندوهای افراطی با آنان افزود: در حالی که چند سالی است تنش های مذهبی در هند شدت گرفته اما تاکنون دولتمردان هندی با این موضوع بصورت جدی برخورد نکرده اند در حالیکه باید آن را جدی بگیرند. در صورتی که این موضوع جدی گرفته نشود عواقب ناگواری خواهد داشت، تنش های مذهبی در این کشور افزایش می یابد که در سطح جهانی به حکومت داری این کشور ضربه خواهد زد.

به گفته عبدی دولت هند هرچه زودتر باید دست به اقدام بزند و اوضاع را کنترل کند تا روابط هند با کشورهای اسلامی دچار تنش و بحران نشود.

این کارشناس افغان عنوان کرد: تنش های مذهبی در کشورهای مختلف عواقب ناگواری داشته و دارد مگر اینکه مسئولان با مدیریت و عقلانیت به این قضیه رسیدگی کنند، چنین تنش هایی علاوه بر اینکه به مردم ضرر می رساند برای دولت ها و سیاستمداران هم پیامد دارد چنانکه در حال حاضر امنیت اجتماعی در هند از بین رفته و امکان آن وجود دارد که روال عادی اجتماعی هم مختل شود که این موضوع به ضرر دولت تمام می شود.

عبدی اظهار کرد: کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی باید سکوت را در این زمینه بشکنند، واکنش نشان دهند و با مقامات هند وارد گفت و گو شوند تا به خشونت علیه مسلمانان پایان داده شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم باید در قضیه دخیل شود.

وی در مورد درگیری های هند با پاکستان و کشمیر و احتمال تاثیر آن بر فشار به مسلمانان در هند هم گفت: به هر صورت قربانی کردن انسان های بیگناه نمی تواند چالش های موجود بین هند و پاکستان و برخی کشورهای دیگر را حل کند و مشکلات را بیشتر هم خواهد کرد.

 

کلیدواژه