حوت 21, 1398 15:08 Asia/Kabul
  • صدور فرمان آزادی زندانیان گروه طالبان در افغانستان
    صدور فرمان آزادی زندانیان گروه طالبان در افغانستان

رییس جمهوری افغانستان فرمان  آزادی اعضای گروه طالبان را از زندان‌ ها صادر کرد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی «محمد اشرف غنی»رییس جمهوری افغانستان  در صفحه توئیترش نوشت: «اشرف غنی» طی فرمان چهارماده ای، آزادی زندانیان طالبان را باهدف آغاز گفت وگوهای صلح امضا کرد .

براساس این فرمان از هفته آینده  آزادی طالبان از زندان آغاز می شود.

قرار است حدود پنج هزار زندانی گروه طالبان از زندان دولت افغانستان آزاد شوند، اما در مرحله اول 1500 زندانی طالبان در روزهای آینده آزاد می شوند  .

صدور فرمان ازادی زندانیان طالبان از زندان توسط محمد اشرف غنی  رییس  جمهوری افغانستان اقدامی بود که به دلیل موضع متفاوت وی ، تامل برانگیز ارزیابی شده است.

اشرف غنی پس از امضای توافق صلح بین طالبان وآمریکا در دوحه پایتخت قطر گفته بود که تصمیم گیری  درباره آزادی زندانیان این گروه باید در فرآیند گفت وگوهای بین الافغانی انجام شود و آمریکا فاقد صلاحیت در اتخاذ تصمیم در این زمینه است.

دولت امریکا در مفاد توافق صلح با طالبان متعهد شده بود که پس از امضای این توافق پنج هزار زندانی این گروه از زندان های افغانستان آزاد شوند که این مسئله به دلیل مداخله کاخ سفید در امور داخلی این کشور با واکتش تند مقامات و رسانه های افغانستان مواجه شد.

بر مبنای چنین تعهدی نیز طالبان در روزهای اخیر بارها خواستار آزادی زندانیان این گروه تا پیش از شروع مذاکرات بین الافغانی شده بود.

براساس مخالفت غنی با هرگونه دخالت غیر قانونی آمریکا در مسئله آزادی زندانیان طالبان و تاکید وی درباره تعیین تکلیف این موضوع در گفت وگوهای بین الافغانی انتظار میرفت، رییس جمهوری افغانستان بنابه الزامات مربوط به هرگونه توافق صلح با طالبان بر خلاف موضع گیری های قبلی خود عمل نکند.

در این شرایط این پرسش مطرح می شود که چرا اشرف غنی به یکباره و بر خلاف اظهارات گذشته خود، فرمان عفو و آزادی زندانیان طالبان  را صادر کرد؟.

در پاسخ به این پرسش باید سه موضوع احتمالی که در این تصمیم رییس جمهوری افغانستان نقش داشته است را مورد توجه قرار داد.

نخست انکه اشرف غنی از سوی آمریکا برای ازادی زندانیان پیش از برگزاری گفت وگوهای بین الافغانی تحت فشار بوده است ، زیرا ازادی زندانیان طالبان نخستین اقدامی است که از سوی این گروه کاخ سفید در خصوص تعهدات خود در توافق دوحه راستی ازمایی می شود .

به همین خاطر، امریکا برای برهم نخوردن توافق صلح با طالبان که هدف کاخ سفید از امضای آن خروج از باتلاق افغانستان است، اشرف غنی را برای صدور فرمان ازادی زندانیان طالبان تحت فشار گذاشت.

دوم اینکه، اشرف غنی که در فضای سنگین سیاسی ناشی از برگزاری دو مراسم تحلیف در افغانستان قرار دارد، با صدور فرمان ازادی زندانیان طالبان این پیام را به این گروه داد که اماده توافق صلح است. همچنین اشرف غنی با این اقدام به طالبان نشان داد که تصمیم گیری نهایی در مسئله صلح بر عهده اوست و بدین ترتیب جایگاه عبدالله عبدالله که در حال حاضر دولت موازی تشکیل داده است را تضعیف کند.

سوم اینکه اشرف غنی با تصمیم برای آزادی زندانیان طالبان تلاش کرد با نشان دادن همراهی خود با توافق  صلح آمریکا با طالبان ، علاوه بر حمایت کاخ سفید، پشتیبانی  کشورهای منطقه از دولت جدید وی که شرایط شکننده ای در افغانستان دارد را بدست آورد.

کلیدواژه