دیپلماسی‌سلامت؛ مردم ایران قربانی کرونا و تحریم‌های آمریکا
(last modified Sat, 21 Mar 2020 07:38:00 GMT )
حمل 02, 1399 12:08 Asia/Kabul
  • دیپلماسی‌سلامت؛ مردم ایران قربانی کرونا و تحریم‌های آمریکا

به موازات مبارزه موثر ایران با تهدید جهانی کرونا‌ویروس، "دیپلماسی‌سلامت" باهدف آگاهی افکار عمومی جهان از تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر سلامت مردم و کیفیت مبارزه ایران با کروناویروس در دستور کار قرار دارد.

ایران همچنان در سایه تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا با سختی درحال مبارزه با ویروس بدون‌مرز کروناست که این تحریم‌ها بر کیفیت ارائه خدمات پزشکی ایران به بیماران کرونایی تاثیر گذاشته و بیش از پیش جان شهروندان عادی را در ایران به خطر انداخته است. 

این اقدام ضد حقوق بشری آمریکا فقط جان مردم ایران را با خطر مواجه نکرده است، بلکه به‌سبب ماهیت ویروس کرونا که متعلق به هیچ قوم و بشریت خاصی نیست، ناکامی در مبارزه با این ویروس کُشنده در هر کجای جهان، سلامت بشریت را در سطح جهانی تهدید می‌کند.

در این میان، به هر اندازه که مبارزه ایران با ویروس کُشنده کرونا موثر و جامع نباشد، به همان اندازه مردم دیگر کشورها ازجمله آمریکا هم در کمین خطر این ویروس هستند. تنها راه مبارزه با ویروس کووید- 19 اقدام جمعی و اشتراک‌گذاری همه یافته‌های علمی و استفاده بدون محدودیت از داروها و تجهیزات پزشکی برای نجات دادن جان مردم از این ویروس است.  

در همین زمینه؛ "حسن روحانی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران جمعه‌شب در پیامی خطاب به مردم آمریکا، نوشت شکست کووید-19 "وظیفه جهانی" است و شرایط همه‌گیری خطرناک کروناویروس، تهران، پاریس، لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند.

روحانی در این پیام خطاب به مردم آمریکا با بیان اینکه نگذارید بیش از این، اوراق تاریخ آمریکا سیاه شود، تاکید کرد: هر سیاست کوته‌بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد سبب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با همه‌گیری ویروس کووید- 19 در سایر کشورها خواهد داشت.

تحریم‌های گسترده و غیرقانونی آمریکا ضد ملت ایران نقش مستقیمی در سلامت و بهداشت مردم ایران دارد و اکنون تحریم‌ها همان کاری را انجام می‌دهد که کروناویروس در هر 10 دقیقه جان یک شهروند ایرانی را می‌گیرد. بدون‌شک، مردم ایران این‌روزها به طور همزمان قربانی ویروس کُشنده کووید- 19 و تحریم‌های آمریکا هستند.

در چنین شرایطی، دولت آمریکا درحالی ادعای کمک به مردم ایران را دارد که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت، مسئولان ایران انتظار تخفیف یا رفع تحریم‌ها را در دوران کروناویروس نداشته باشند. این موضع‌گیری دولت آمریکا نشان می‌دهد خیرخواهی این کشور برای مردم ایران چیزی به‌جز اشک تمساح نیست، و دولت آمریکا در کنار کروناویرس قاتل اصلی مردم ایران است و باید پاسخگو باشد.           

به گفته "ایلهان عمر" نماینده دموکرات کنگره آمریکا در شرایطی که در ایران، در هر 10 دقیقه، یک نفر بر اثر کرونا فوت می‌کند، تداوم اعمال تحریم‌های اقتصادی ضد ایران، فقط "سنگدلی شرورانه" است.

کلیدواژه