حمل 09, 1399 10:36 Asia/Kabul

امریکایی ها به دنبال تشکیل دولتی با حضور جناح های مربوط به اشرف غنی، عبدالله عبدالله و طالبان به عنوان راهی برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی در افغانستان هستند

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: با وضعیت سیاسی که در افغانستان پیش آمده به نظر می رسد تشکیل دولتی با حضور جناح های مربوط به اشرف غنی، عبدالله عبدالله و طالبان راه میانه ای برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی باشد و امریکایی ها هم به دنبال چنین چیزی هستند.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان نیز به آن چراغ سبز نشان داده اند ضمن اینکه موضوع آزادی زندانیان برای طالبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر آزادی پنج هزار زندانی آنان که در توافقنامه امریکا و طالبان هم درج شده، محقق شود، به موفقیت بزرگی دست پیدا می کنند و آن توافقنامه هم جنبه عملیاتی بهتری پیدا می کند. اما در مورد اینکه آیا آزادی زندانیان طالبان می تواند در گفت و گوهای بین افغانی تاثیرگذار باشد باید به این نکته توجه کرد که اکنون ابتکار عمل هم از دست دولت و هم از دست طالبان خارج شده و بیشتر به دست امریکایی ها است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفر به افغانستان و دیدارهایی که با اشرف غنی و عبدالله عبدالله داشت، نتوانست آن ها را متقاعد کند که باهم کنار بیایند از همین رو اعلام کرد که امریکا کمک های خود به افغانستان را کاهش تا آنان را وادار به تفاهم کند.

به گفته ملازهی به نظر می رسد با وضعیتی که پیش آمده اشرف غنی، عبدالله عبدالله و طالبان با مشکل مواجه هستند و همه به دنبال راه حلی برای برون رفت از وضعیت کنونی می باشند. البته اینکه دو تیم انتخاباتی باهم در مورد نتیجه انتخابات اختلاف دارند و هر کدام اعلام پیروزی و تشکیل دولت کرده اند فرصتی را در اختیار طالبان گذاشته و اکنون امیدوار شده اند که شکست این تیم ها برای تشکیل یک دولت کارآمد در نهایت امریکایی ها را هم به این نتیجه می رساند که باید دولت جدیدی در افغانستان روی کار بیاید.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: گمان می رود که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم روی همین موضوع کار می کند و اینکه امکان شکست بن بست به میان آمده وجود ندارد مگر اینکه یک قدرت مقتدری دو طرف را در یک چارچوب قرار دهد که طالبان هم در آن بگنجند بنابراین احتمال به میان آمدن یک دولت موقت زیاد است.

ملازهی گفت: اینکه طالبان که اصلاً دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناختند حاضر شده اند با نمایندگان دولت افغانستان دیدار کنند در واقع چراغ سبزی است مبنی بر اینکه اگر قرار باشد دولت جدیدی تشکیل شود که آن ها هم در آن حضور پیدا کنند آمادگی دارند مذاکره کنند و در مورد آتش بس هم صحبت داشته باشند.

وی اضافه کرد: به هر صورت اگر دولتی متشکل از هر سه جناح به میان آید اتفاق مثبتی است در غیر اینصورت امکان درگیری تیم های عبدالله عبدالله و اشرف غنی وجود دارد و شانس طالبان هم برای دستیابی کامل به قدرت افزایش پیدا می کند اما به نظر می رسد که امریکایی ها به دنبال راه میانه ای هستند که هر سه جناح در قدرت سهیم شوند.

 

کلیدواژه