نقش ارزنده جمهوری اسلامی ایران در مسئله صلح افغانستان و عبور از مشکلات موجود
(last modified Tue, 21 Apr 2020 13:27:04 GMT )
ثور 02, 1399 17:57 Asia/Kabul

نقش جمهوری اسلامی ایران در مسئله صلح افغانستان و عبور از مشکلات موجود این کشور ارزنده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در مسئله صلح افغانستان و عبور از مشکلات موجود این کشور ارزنده است.

داکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر محمد ابراهیم طاهریانفرد دستیار و نماینده ویژه وزارت خاجه ایران در امور افغانستان و دیدار وی با مقامات و شخصیت های افغانستانی به ویژه اشرف غنی و عبدالله عبدالله اظهار داشت: سفرهای مقامات کشورهای همسایه مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا روابط با کشورهای همسایه برای این کشور مهم است.

وی افزود: در شرایط کنونی و به ویژه به خاطر تغییرات و تحولاتی که طی چند ماه گذشته در افغانستان ایجاد شده، مسئله صلح این کشور و همچنان شرایط منطقه ای و جهانی به خاطر شیوع ویروس کرونا، تبادل تجربیات و ایجاد زمینه همکاری های مشترک مخصوصاً در سطح منطقه برای مقابله با دشواری ها ضروری به نظر می رسد.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: رصد تغییرات سیاسی که در داخل افغانستان ایجاد شده برای همسایگان این کشور مهم است و سفر و دیدارهای نماینده ویژه وزارت خاجه ایران در امور افغانستان هم در همین راستا انجام شده است.

اقبال با اشاره به تاکید نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بر حمایت از روند صلح در این کشور و گسترش تجارت و ترانزیت بین دو کشور عنوان کرد: صلح یکی از مباحث مهم مربوط به افغانستان است که اقداماتی در سطح بین المللی و منطقه ای در رابطه با آن انجام شده و در این میان نقش کشورهای همسایه ارزنده بوده، روابط بین کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و ایران هم می تواند در این زمینه موثر باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت خود را در این خصوص از افغانستان اعلام کرده و به صلحی که نقش دولت و مردم افغانستان در آن پر رنگ باشد تاکید داشته است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: در بعد اقتصادی و گسترش فعالیت های تجاری هم افغانستان نیازمند همکاری کشورهای منطقه مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران است که توسعه خط آهن و تبادلات تجارتی از طریق فعال سازی بندر چابهار و ارتباط افغانستان با کشورهای جنوب شرق آسیا از این طریق بسیار مهم است، در گذشته در این زمینه تفاهماتی صورت گرفته که عملی شدن آن در شرایط حاضر اقتصادی می تواند برای افغانستان مفید باشد.

وی در رابطه با مبارزه با شیوع ویروس کرونا هم گفت: ایران با توجه به اقداماتی که داشته، تجاربی که در این زمینه کسب کرده و نیز زیرساخت های بهداشتی که دارد می تواند به افغانستان کمک کند.

 

کلیدواژه