تهدید جدید طالبان ضد آمریکا و دولت افغانستان
(last modified 1399-02-10T12:09:03+00:00 )
ثور 10, 1399 16:39 Asia/Kabul
  • تهدید جدید طالبان ضد آمریکا و دولت افغانستان
    تهدید جدید طالبان ضد آمریکا و دولت افغانستان

گروه طالبان در جدیدترین موضع خود، آمریکا و دولت افغانستان را تهدید به حمله نظامی کرد .

 «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان درخصوص اوضاع زندانیان این گروه در افغانستان هشدار داد و گفت، آمریکا مسئول اجرای توافقنامه قطر است و اگر اعضای طالبان  بر اثر ویروس کرونا در زندان های دولت افغانستان بمیرند، این گروه انتقام سختی خواهد گرفت.

ذبیح الله مجاهد از نهادهای بین‌المللی خواست تا با موضوع زندانیان طالبان برخورد سیاسی و سلیقه‌ای نکنند و برای نجات زندگی انسان‌ها مسئولیت خود را با جدیت انجام دهند.

دولت افغانستان براساس مذاکراتی که با گروه طالبان داشته تاکنون حدود پانصد و پنجاه زندانی این گروه را آزاد کرده و طالبان نیز حدود شصت زندانی دولت را آزاد کرده است .

تهدید طالبان به تشدید حملات ضد نظامیان آمریکایی و نیروهای امنیتی افغانستان و انتقام سخت از آنان پس از آن صورت گرفت که این گروه روند آزادی زندانیان خود توسط دولت کابل را خلاف توافقنامه صلح دوحه قطر می داند.

ازنظر طالبان با گذشت دو ماه از امضای توافقنامه صلح با آمریکا در قطر، اجرایی نشدن تعهد کاخ سفید برای آزادی زندانیان نقض آشکار این توافق است و ادامه این روند به تشدید جنگ و خشونت در افغانستان منجر می شود.

  با وجود آنکه دولت آمریکا به ازادی زندانیان طالبان متعهد شده است، اما دولت افغانستان بخشی از 5000 زندانی این گروه را به نشانه حسن نیت برای ورود به روند مذاکرات بین الافغانی آزاد کرده است، اما طالبان می گویند تعهد کاخ سفید ازادی همه 5000 زندانی این گروه قبل از شروع این گفتگوها است.

دولت افغانستان که تغییری در روند جنگ طلبی طالبان در افغانستان مشاهده نمی کند حاضر به پذیرش درخواست این گروه برای ازادی یکجا همه زندانیان طالبان نیست و این مسئله را به شروع مذاکرات بین الافغانی و توافق در جریان این گفتگوها مشروط کرده است.

در شرایطی که گروه طالبان به تعهد خود برای کاهش خشونت ها در افغانستان پایبند نیست و همچنان مناطق مختلف این کشور را آماج حملات خود قرار می دهد، دولت کابل نیز هر گونه امتیاز دهی به طالبان در چارچوب ازادی زندانیان را در تضاد با منافع و امنیت ملی افغانستان می داند.

با تشدید تنش سیاسی بین طالبان و دولت افغانستان ، این گروه به درخواست اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای برقراری آتش بس در ماه مبارک رمضان. نیز پاسخ منفی داده است.

با پیچیده شدن محیط تعاملی بین طالبان،آمریکا و افغانستان درباره خاتمه جنگ و برقراری صلح در افغانستان، طالبان برای وادار کردن کاخ سفید به اجرای کامل توافقنامه صلح دوحه،به رویکرد تازه ای در ماه های اخیر روی آورده است که همان بازگشت به شرایط جنگ و درگیری حداکثری با نیروهای دولتی افغانستان و نظامیان آمریکایی است.

اگر چه طالبان در دو ماه اخیر و پس از نهایی شدن توافقنامه صلح با آمریکا هم ، بارها تعهد خود برای کاهش خشونت ها در افغانستان را نقض کرده و عملا تغییری محسوس در رفتار این گروه در دوره قبل و پس از امضای این توافقنامه در مسئله جنگ و درگیری در افغانستان ایجاد نشده است.  

پس به این ترتیب، باید گفت که دولت آمریکا با تعهد ازادی همه زندانیان طالبان در توافق دوحه، عملا مسیر دولت افغانستان برای برگزاری مذاکرات با این گروه را نیز بشدت پیچیده و سخت کرده است.

 

کلیدواژه